tirsdag 28. desember 2010

På tide å blogge litt igjen.... Nå er vi godt inni romjula og vi er tilbake i Florø etter å ha tilbrakt selve julehelgen på Hoem hos foreldrene mine. Det vil si at selve julafta var vi hos søsteren min i Ørjavika. Men før vi dro på juletur så lagde jeg Paella. Mange har lurt på hva det er så her kommer en smakebit:
Paella er Spanias nasjonalrett og inneholder kylling, ris, reker, erter, paprika og paellakrydder. Paellakrydderet kan byttes ut med safran for å få denne fargen. Men jeg fikk tilkjørt paellakrydder fra Spania tidligere i høst så her er det ekte saker :-) Det var kjempegodt, men altfor mye for to personer....
Malin dro oppover til Molde allerede mandag før jul fordi hun fikk sitte på med min venninne Hege som skulle samme veien. Ingen fare for å sovne i den bilen tror jeg, for Malin skravla i ett... :-) Vi skulle reise oppover på lillejulafta. I utgangspunktet hadde vi tenkt å ta hurtigruten for det har vært snøføre lenge og det hadde vært greit å slippe å kjøre. Men hurtigruten var fullbooket og det såg mørkt ut. Men tålmodighet lønner seg av og til og klokka 23.00 på bittelillejulaften så fikk vi likevel plass på hurtigruten. Den går fra Florø 05.45 så det ble ikke så mange timene på øyet. Det var en fin tur, men jeg fikk ikke tatt så mange bilder for det var mørkt til vi var kommet til Stad`n.
Det var også bikkjekaldt å stå ute og ta bilde så det ble ikke så mange da det lysnet heller. Her er vi ankommet Ålesund. Skikkelig vintervær hele veien. Fint å kjøre fra Ålesund og hjemover til Molde. Hurtigruten ligger tre timer i Ålesund så det er ingen grunn til å vente der. Vi ankom Hoem i tretida på lillejulafta. På julafta kjørte vi utover til Silje og Runar tidlig for å hjelpe til med middagen etc. Vi tok oss også en liten tur ut på Atlanterhavsveien i fineværet. Broren min, Kim Atle, bor der hvor Atlanterhavsveien starter og vi skulle utom der med litt pakker så da var det kjapt gjort å kjøre den turen!
Det var veldig fint der ute denne dagen og faktisk ikke så veldig kaldt. Har vært der sommersdagen da det har vært værre!
Håholmen
Mot nord med solnedgangen i fjella!

Sørvestover
Så ble det julekvelden og middagen var alldeles fortreffelig! Pinnekjøtt og svineribbe stod på menyen.
Og så vår lille solstråle da :-) Ailin er 14 måneder og smiler stort sett hele tiden. Savner henne! Pakkene betydde ikke så veldig mye, hun var mer interessert i pakkebåndene :-) Det er vel første julen vi havnet på gulvet hele gjengen, men det ble liksom litt mer praktisk!
Men fornøyd med gavene var hun!
1.juledag var vi samlet hele familien til julefrokost på Hoem. For de minste er det populært å ha et større søskenbarn, her er Malin sammen med Elias og Leah.
og så er vi bare såååå kos da :-)
Malin tøyser med Leah
Tålmodighetstest....
2.juledag gikk egentlig med til å pakke sammen og å dra i retur til Florø. Fint vær på retur også, men en lang kjøretur. Godt å komme hjem da!
Kjøkkenet begynner å bli ferdig nå, nå er det bare taklister og lister oppå skapene som mangler. Veggplatene er på plass og jeg synes det ble rett så pent jeg :-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei, og god romjul Laila!:) Ser ut som dere har hatt en kjempefin julefeiring. Det har vi også. I år feiret vi hjemme hos svigermor i Grong, og det var kjempekoselig!:) Julaften var svigermor, Halvard og jeg alene, og vi slappet av og koste oss kjempemasse. 1.juledag kom Halvard sin eldste søster og deres onkel på besøk til julemiddag hos svigermor. 2.juledag arrangerte Halvard, hans søsken og svigermor familieselskap på svigermors barndsomshjem som nå er landstedet for oss alle sammen.
Vi spiste kjempegod mat, drakk kaffe og hadde det kjempekoselig!:) Tilsammen var vi 25 stk med stort og smått.

Vi kom hjem til oss selv 2.juledag om kvelden. 3.juledag var vi på julemiddag hjemme til min mor. 4.juledag sang koret vårt på julekonsert i kirken, og om kvelden hadde vi kurvfest hjemme til noen i koret. Dagene har gått fort, og det har vært en kjempekoselig jul!:)

I morgen skal vi på middag hjemme til min tremenning, og det blir kjempekoselig!:)

Ønsker deg en fortsatt riktig god romjul og en fin nyttårsfeiring.

Godt nytt år til deg og dine, Laila!:)

Stor klem fra Toril