mandag 10. mars 2014

Eikefjordstøylen og Hovlandstøylen

I dag var været veldig skiftende, fra haggelbyger til blå himmel og sol. Vi dro ikke hjemmefra før nesten halv fire og da var det bra vær. Vi parkerte ved rasteplassen ovenfor Eikefjorden. Der er det nå ordnet flott skilting og stiene er også forbedret, iallefall et stykke.


Vi skulle til Eikefjordstøylen så da var det bare å følge skiltene.


Mulig de har lagt om stien der inne, men i starten gikk vi litt lenger østover enn jeg har gått før. Men heldigvis skjønte jeg at vi måtte ta vestover igjen. Her var det plutselig dårlig med skilter, så her kan nok flere gå feil... 


Det var mye vann oppover så det var vått og glatte berg. Elva var også ganske stor, så vi måtte passe på hundene. 


Her kan man ta til høyre for brua hvis man har lyst til å gå til Knapstadstøylen i tillegg. Derifra kan også gå vestover igjen til Eikefjordstøylen. (uten at jeg fant stien den gang jeg gikk der)


For meg var det en lett tur i dag, og jeg kom opp uten å være så veldig sliten. Vi brukte 1 time og 10 minutter og det er iallefall MYE bedre enn sist jeg gikk der. De spreke bruker nok sikkert bare halvparten av tiden, men vi går tur vi! 

Vi fikk litt regn på oss på veien opp så det var ikke mange minuttene vi greidde å sitte i ro. 




Vi var usikre på om vi skulle gå ned igjen samme veien, slik planen var, for det var veldig vått og glatt. Men som dere sikkert har skjønt så valgte vi å gå over til Hovlandstøylen. Det kom en mann løpende opp da vi skulle til å gå og han sa det ville ta en halv time å gå over. Vi lurte på om det var i hans tempo eller om det var vårt tempo men vi tok sjansen. 


Det var til tider VELDIG vått der og et sted måtte vi krysse en elv (vet ikke om det er elv der til vanlig, men det var iallefall mye vann der i dag). Så skoa var så våte til slutt at vi ga f.... Vi fikk også en snøbyge på veien over så det var ikke bare skoa som var våte...


Men endelig var vi over på Hovlandstøylen og kunne ta fatt på veien ned igjen. Der er det grusvei hele veien, så vi ble ikke mer våte! Sola kom også så det ble en fin tur ned.



Ser ikke så veldig bratt ut men man kjenner det godt i lårene etter de lange bakkene. 



Når man kommer nederst i bakken så er det skiltet tilbake til rasteplassen, og der var det laget ny flott sti. 
En veldig fin tur dette og jeg gleder meg bare til det blir tørrere og mer sol!