lørdag 21. mars 2015

På kryss og tvers i Brandsøyåsen - vårt fantastiske nærområde!

Vi er rett og slett så utrolig heldige at vi bor i vakre Florø. Og på en slik dag, med sol fra skyfri himmel var det bare å komme seg ut på tur. Ettersom det skulle være best vær på formiddag så gikk turen til Brandsøyåsen fordi vi da går hjemmefra og kunne gå ut rett etter frokost.
Her har vi gått opp via Torvmyrane skole og er kommet til toppen. Beklager dårlig farge på disse to første bildene, men innstillingen stod på solnedgang..  På øverste delen av stien var det en del is så man måtte se hvor man gikk.
Da vi kom opp til toppen fortsatte vi på stien som går på sørsida av veien mot Brandsøya. Her var det også litt isete i øverste delen av stien men straks vi var inne i skogen så var det fint å gå.
Etterhvert kom vi ut på veien, fulgte den 100 meter før vi tok av til venstre for å komme inn på stien opp Norefjell. Nesten oppe her tok vi en liten rast.
Utsikt over Brandsøya og fjellene i øst.

oppe på Norefjell, flott utsikt mot fjellene i nord. Fjellet til høyre midt i bildet (med stup) er Guleskarnipa som Astor og jeg gikk på sist søndag.  (bildet under)
På toppen møtte vi noen som hadde kommet opp en sti vi ikke hadde gått før så da vi var ferdige med Norefjell valgte vi å gå denne stien som starter i siste svingen når man går veien opp.
Her var det flott utsikt over basen.

Litt annerledes terreng å gå i enn den andre stien, veldig greit med litt forandring!

Her er det ved for den som vil ha! Har nok ligget en stund.

Etterhvert kommer man innpå den "vanlige" stien som kommer fra Torvmyrane. Dermed slapp vi også den øverste delen som var mest isete. Og da vi kom ned på flata møtte vi denne hjorten som stod og fulgte med oss.
Var nok en hagehjort dette, for han var ikke mye skvetten.

Etter fire timer, 10 km og ca 500 høydemeter totalt var vi hjemme igjen. Å ha slike turmuligheter i nærområdet er bare helt fantastisk. Oppfordrer alle til å ta turen! Her er kart over turen:

Vi avsluttet med å stikke i fjæra og grille. Litt kaldt så det ble ingen lang affære.

På campingen er alle trærne opp mot veien hogd ned fordi veien skal utbedres. Dermed har vi også fått en bedre utsikt. Vi bor i det røde huset.
Jeg håper at det ikke er lenge til denne gamle verandaen er borte og vi har fått opp en ny flott veranda!