tirsdag 22. september 2015

Torsdag 10.september - Athen

Endelig var det vår tur for ferie. I sommer har tiden gått med til terrassebygging og vi har virkelig sett frem til turen til Hellas. Vi startet turen tirsdag, kjørte til Hønefoss hvor vi overnattet, før vi kjørte til Gardermoen onsdag morgen. Vi brukte Aegean Airlines denne gangen, og det var et veldig bra flyselskap. Selv om vi hadde ganske billige billetter fikk vi god mat og drikke ombord. Flyet var litt forsinket, men tok det fint inn igjen på turen sørover til Athen.

Fra flyplassen tok vi buss X96 for å komme oss til Alimos. Greit nok at buss-sjåføren var veldig distre og ikke visste hvor vi skulle, men vi fikk heldigvis kontakt med Katia som vi skulle bo hos og hun plukket oss opp på riktig buss-stopp. Vi hadde booket rom gjennom Airbnb, vi måtte jo prøve det selv ettersom vi leier ut rom her hjemme. Leiligheten var veldig bra og låg i et rolig strøk. Det var nok litt lenger avstand til marinaen enn det vi trodde på forhånd, men vi hadde nok sikkert bare godt av å gå litt...

Torsdag var det meldt litt delvis overskyet så vi bestemte oss for å bruke dagen i Athen by. Jeg har vært der før, for ca 20 år siden, mens byen var ny for Astor. Her er det jo bare å velge og vrake blant historiske steder og vi fikk med oss noe av det.

Vi tok bussen fra Alimos til Syntagma. (i Athen har de et system der du må kjøpe billett i automat ved buss-stoppene/trikkestoppene, og hvis de ikke virker så sniker du på bussen, og det var nettopp det vi måtte gjøre :-)) Først skulle vi gå opp på Lycabetus (Likavittus). Det er en liten høyde midt i byen med en liten kirke på toppen. Vi gikk som sagt av på Syntagma og gikk deretter gjennom parken.

Der var det mange dyr

Her ser dere løypa vi gikk. Det var 2,6 km fra buss-stoppen til toppen. Høyden ligger på 321 moh. Man går litt på lykke og fromme, for turstimerking er nok ikke et viktig tema i Hellas.

Men etterhvert kom vi innpå veien og det var veldig greit å gå opp.

Og etterhvert får man en flott utsikt over byen. Her med utsikt til Akropolis

Mye folk på Akropolis som vanlig. I bakgrunnen ser du sjøen og deler av Pireus til høyre.

Katter er det mange av i Hellas. Denne hadde funnet roen

Kirka på toppen

Da vi kom ned igjen gikk vi forbi Parlamentsbygningen hvor det var vaktskifte

Vi hadde så tenkt å rusle rundt i byen en stund, men gikk straks på en sightseeingbuss som vi hoppet på. Den kostet 20 Eur/pers og den gikk to forskjellige turer hvor det var bussbytte ved Akropolis. Første stopp var Akropolis og vi gikk av der. Akropolis er noe du bare må ha med deg når du først er i Athen, selv om det er varmt og det er til tider MYE folk der.

Og fra Akropolis hadde vi igjen utsikt til Lycabetus som vi nettopp hadde vært på.

Så var det på tide med litt mat og vi gikk til Plaka for å spise.

Mange butikker og mye juggel...

Etter mange timer i byen tok vi på nytt sightseeingbussen, via Akropolis, til Pireus.

Mange flotte båter i Pireus

Vi gikk av i nærheten av Flisvos Marina hvor vi skulle møte Nantia og Thomas. Helt i nærheten var det ikke, iallefall ikke når man er nødt på do... Vi gikk vel halvannen mil den dagen....

Jeg hørte noe rørte seg over hodet på meg....

Mange katter ja

Flisvos Marina var utrolig flott med mange restauranter/barer og mye folk som bare tar seg turen ned der for et glass vin.

Nantia har jeg kjent på Facebook i mange år uten at vi har pratet så mye sammen. Men når vi først skulle til Athen måtte vi jo treffes og det var utrolig hyggelig.

Nantia og hennes mann Thomas.