søndag 9. juli 2017

Del 1 av årets sommerferie - Florø - Haldorneset - Vedholmen - Bekkjarvik - Vikevåg

Endelig tid for ferie! Vi låg i båten allerede fra torsdag for å være klar for tur fredag etter jobb. Men været ville ikke være helt på vår side så vi spiste reker i båten i brygga vår hjemme i Florø. Det skulle regne til rundt kl. 21, så vi slappet av i båten i påvente av at det skulle lette.

Denne gangen hadde værmeldingen rett og rundt kl. 21 kunne vi kaste loss fra Florø. Etter et par timers seiling fikk vi en solid solnedgang like nord for Alden og måtte rett og slett stoppe opp litt og nyte synet.

Første stopp ble fergekaia på Haldorneset, i Ytre Sula. Der er det plass til bare en båt, men det var stilt og rolig, selv om første ferga gikk ganske tidlig så var det ikke akkurat store trafikken med ferga. Vi kom ikke dit før rundt halv tre, så det ble ei kort natt. Da vi våknet var det et ok vær. Hurtigruten kom forbi like før vi gikk videre.

Den lille ferga som går mellom Haldorneset og Daløy

Det blåste godt så vi bestemte oss for å gå indre leia og dermed ble Kilstraumen Brygge et naturlig stoppested. Dette er et flott sted å stoppe på vei til Bergen.

Her kunne man leie sykler, leie rom, eller ta en tur i området.

En flott restaurant som denne dagen var dekket til privat fest som skulle være senere på kvelden.

Det gikk såvidt an å sitte ute og vi bestilte hver vår angusburger fra lunsjmenyen. Det var en solid burger og rakk godt til middag. Anbefales!

På søndag var det meldt dårlig vær så da var det greit å ha et alternativ til seiling. Så vi endte opp på Vedholmen i Os kommune. Her var det butikk på kaia så det var et greit sted å være. Noe vanskelig informasjon om gjestebrygga men vi fant ut av det. Vi betalte på butikken, 150,- inkludert strøm. Butikken har også søndagsåpent.

Svaner var det ved de fleste gjestebryggene, noen litt mer hissige enn andre. Søndag formiddag fikk vi besøk i båten av søskenbarnet til Astor, Ove, og hans kone Ellen. De bor i nærheten. Vi ble så med til de før vi dro på kafe og spiste middag. En kjekk dag i et elendig vær.

Men det lysnet opp og vi bestemte oss for å ta en liten etappe til slik at vi slapp en kjempelang etappe mandag.

Utpå kvelden ankom vi så Bekkjarvik.

Lite båter i brygga og lite (eller dvs ingen) informasjon om gjestebrygga. Skal ærlig innrømme at vi stakk herfra uten å betale. Skal de ha penger får de henge opp informasjon om hvordan vi skal betale.

Vi ruslet oss en liten tur da vi ikke har vært her før. På retur tilbake til båten fant vi en sti som vi prøvde på. Der var det veldig fint å gå.

Det har tydeligvis blåst godt her ute!

Da vi kom ut av stien igjen så oppdaget vi denne nylagde parken og ble selvfølgelig gående en stund. Veldig flott laget og jeg satser på at den ser enda mer frodig ut til neste år!

Mandag morgen gikk turen videre. Møtte nesten en Florøbosatt Fræning, men vi rakk akkurat å komme oss utpå med båten før han kom inn med rutebåten. Mange tilfeldigheter!

Fra Bekkjarvik og sørover hadde vi super seilvind, rett bakfra og vi kunne bare kose oss!

Vi hadde tenkt oss en liten pause i Haugesund, men det var bare såvidt det ble noe av, for her blåste det sånn at vi hadde problemer med å få båten inntil kai. Men tilslutt fikk vi oss en plass ved siden av en trønder som etterhvert skulle ha informasjon om gjestebrygger i Florøområdet. Her hadde jo vi MYE vi skulle fortalt han. Håper han fikk et flott opphold i Florø på hjemreisen!

Videre gikk turen i retning Rennesøy. Grunnen til at vi valgte Rennesøy var fordi vi skulle til Flor & Fjære dagen etter og at vi da hadde kort vei.

Det blåste godt hele veien fra Haugesund, men da vi kom inn til Vikevåg stilnet det og vi fant ei god kai å ligge ved. Her hang det info om betaling og strøm, det nye nå er jo å vippse!

Litt mat må man ha!

Onsdag morgen fikk vi overraskelsesbesøk i båten. Det var Bjørg, som vi ble kjent med da vi seilte i Hellas for to år siden. I september skal vi på ny tur sammen så det var kjekt å treffe henne igjen!

Bjørg tipset oss om en liten strand kort vei fra brygga så vi tok en kjapp tur dit. Vi hadde ikke all verden med tid ettersom vi måtte være på Hidle (Flor & Fjære) kl. 11.

Så gikk ferden videre til Hidle. Blogginnlegget om Flor & Fjære har jeg allerede lagt ut. Resten av turen kommer i ett eller to nye innlegg!