søndag 8. mars 2020

Renovering av kjøkken

Astor kjøpte dette huset i 2009, ca ett år før vi møttes. Da var det lite som var gjort i huset de siste tiårene. Kjøkkenet var vel som det var nytt i 1959. På en måte kunne jeg ønske at kjøkkenet ble beholdt slik (med små endringer), men det var nok så slitt at Astor ikke såg annen mulighet enn å skifte ut rubbel og bit. 


Stua var tapetsert, men alt var slitt. 



vegg mellom stue og kjøkken


fra kjøkkenet var det også dør ut til gangen. Denne ble tatt bort da Astor pusset opp.


Etter at vi møttes kom det panelplater på veggene og hvitt tak. Ovnen ble erstattet med nytt brukt.


Jeg er ikke særlig god på interiør og når to hjem blir slått sammen så blir det litt sånn hummer og kanari. 



Kjøkkenet ble ikke så veldig stort, men vi har vært mange rundt kjøkkenbordet. Her har vi tyske og spanske gjester på besøk. 



Jeg fikk aldri skikk på stua og brukte den minimalt, jeg trivdes ikke





Fra ganske tidlig så sa jeg at veggen mellom stua og kjøkkenet skulle bort, men ting tar tid og det var mye annet som stod høyere på lista. Vi har ikke ligget på latsiden og mye er gjort på disse ti årene. Men tidlig i november 19 begynte vi igjen å snakke om å ta bort veggen. I utgangspunktet snakket vi om å begynne på det over jula (aldri lurt å begynne med oppussing rett før jul). Men så fikk jeg melding fra en tidligere gjest som ville komme og bo hos oss i to måneder fra jul. Da var det jo bare å legge oppussinga på hylla.... hvis ikke... jo vi kunne jo begynne med en gang... 

Som sagt, så gjort.. og vi gikk i gang

Gode Mohammed på 11 ville hjelpe til og var hos oss flere dager. Først var det å ta bort lister i stua. Veggen i front skulle bort for der skulle det plates og tapetseres 


Her er veggen klargjort til riving. 





Veggen mot vest etter at panelplatene var tatt bort. Så kom spørsmålet.. skulle vi åpne opp for vindu her? Etter mye diskusjon for og i mot besluttet vi å la være. Vi vet at det er mulighet, så det kan gjøres senere. 



Veggen er borte og grøten er på plass (dvs er dette en lørdag!)



Fargen var tidlig bestemt (av meg) og jeg har i 30 år drømt om blått kjøkken så det var ikke noe vanskelig valg. Jeg googlet blå tapet og fant denne som jeg falt for med en gang. Ut fra denne prøvde jeg å fånne farge til vegger og tak. (ja for taket ble også malt blått!!)



Det ble egentlig bestemt at gulvet skulle vi legge frem til der den opprinnelige veggen stod og så skulle vi ta igjen resten + kjøkkenøy etter jul. Men så fant vi et brukt kjøkken på facebook, hentet det og vips kom øya på plass! Og da kunne vi også gjøre ferdig gulvet. Gulvet var opprinnelig et furugulv og jeg var bare såååå møkka lei av det. Det var rett og slett stygt. Nå har vi lagt Alloc Grand Avenue Broadway, et nydelig gulv og deilig å gå på. 


Litt etter litt kom det litt jul på plass og tv kom på plass (hadde jeg heller ikke forventet) SOm foreløbig benkeplate på øya har vi lagt på to sponplater med en plastduk oppå, funket veldig fint over jula. Planen var å bytte den opprinnelige benkeplata slik at det ble likt begge steder. 


Og slik ble det. Vi har lagt lys marmor laminat, og jeg er superfornøyd. Det var godt å få den lyse benkeplata opp mot de mørke veggene. 


Det vi ikke hadde tenkt på når vi bestilte ny benkeplate var at den nye er litt tynnere enn den opprinnelige. Glipen ble så stor at fugemasse ikke var nok. På XL-bygg fikk jeg et tips om en avrundet eikelist og den valgte vi (benkeplata er også kjøpt hos XL-bygg, hvor vi fikk kjempegod hjelp!) 



Koketoppen er flyttet over til øya. Her vil vi også legge opp strømuttak, men det er ikke kommet på plass enda (rør er lagt opp) Ventilator er heller ikke kommet på plass, men det jobbes med saken. Da vi stekte biff i går såg vi fort at dette måtte raskt på plass. Vi hadde planer om å kjøpe ny koketopp, en som var litt større, men vi bestemte oss for å spare disse pengene, og heller kjøpe en ekstra med to plater som vi kan finne frem til jul og slike dager da man trenger ekstra plass. På bildet over ser dere at den gamle ventilatoren fortsatt henger, men den skal bort. Vi håper å finne et brukt skap som kan passe inn akkurat der. 



Døra ble også ny. Der var det en gammel malt glassdør som jeg heller ikke likte. Barstolene er kjøpt på Jysk. Vi fant de hos Byggtorget da vi var der og kikket litt og de sa de var kjøpt på Jysk. Vi gikk på Jysk samme dagen (lørdag) for å sjekke de ut og da var de 1000,- pr stk. Utrolig kjekt da tilbudsavisa kom mandagen etterpå med disse stolene til halv pris... 



Lysekrona og de to lampettene ble kjøpt nye, lampettene fikk jeg penger av mamma til å kjøpe til bursdag/jul. 



Dette er nå blitt et allrom i stedet for kjøkken/stue, som det var opprinnelig, og jeg STORTRIVES!! Det er akkurat blitt slik jeg har drømt om. Det eneste jeg mangler nå er en liten godstol som jeg kan bruke mens jeg venter på at maten skal koke osv. Når bare ventilator og strømuttak er på plass skal jeg legge føttene på bordet en stund og bare nyte!



Ingen kommentarer: