søndag 7. juni 2020

Pinsetur i nabolaget - Måløy - Selje

Pinsen i år gikk nordover til den nordre delen av vår nye kommune Kinn. Litt merkelig å måtte reise gjennom Bremanger for å komme dit, men sånn er det nå blitt. Det var meldt et flott vær så vi raste avgårde rett fra jobb. Vel.. raste avgårde var vel kanskje å overdrive, det var ikke akkurat den beste seilvinden.

Her er vi kommet øst for Kalvåg. Det er nesten helt stille og virkelig idyllisk innimellom holmer og skjær.

på vei under brua i Oldersundet

Da vi ankom Iglandsvik gikk akkurat sola ned og vi var sultne, så vi spiste vår livrett, reker, før vi gikk ut for å sjekke området. Her har vi vært mange ganger, men kjekt å se seg om litt likevel.

I brygga traff vi en hyggelig gjeng fra Dale Oen Academy som var på seiltur for å avslutte skoleåret. Et fantastisk tiltak for ungdom som er litt skolelei m.m. De skulle nattseile inn til Stryn.

Kveldsstemning i Iglandsvik

Lørdag våknet vi opp til et fortsatt nydelig vær.

Vi gikk vestafor Bremangerlandet ettersom det var så lite vind. Vi hadde avtale i Måløy klokka 12 så det var bare å peise avgårde.

Når man jobber på en turistinformasjon så har man litt kontakter. Vi skulle ha med oss brosjyrer til Måløyraidsenteret, men de skulle ikke åpne dørene for publikum for uti uka. Vi fikk likevel en kjapp omvisning på dette fantastiske senteret. Anbefaler virkelig folk å ta turen innom!

Anbefaler alle å ta turen innom senteret som ligger midt i Måløy. Litt av en historie Måløy har å by på! Men ha god tid her er det mye å få med seg!

Etter besøket på Måløyraidsenteret skulle vi egentlig i båten for å spise lunsj, men da vi gikk i sentrum så fikk vi lyst å spise ute i det fine været. Så vi stoppet opp hos Torget Mat. Veldig godt!

Gjestebrygga i Måløy. I bakkant ser vi Kletten der Dagsturhytta er kommet opp.

I Måløyområdet er det veldig mye å se, men det er utenfor allfarvei når man kommer med båt. Derfor valgte vi denne gangen å leie bil. Vi var ikke helt fornøyde med kundeservisen til Avis her, og det var litt tungvint at vi måtte ta taxi bort til Deknepollen for å hente bilen. Fikk opp i bookingssystemet at bilen måtte hentes mellom 15 og 16. Problemet er at sportsbutikken som leverer ut bilene stenger klokka 15. Så er man litt uheldig her så finner man ei låst dør. Vi hadde leid bilen i et døgn men ville utvide med et døgn til. I følge nettsiden til Avis kostet dette bare 50-lappen. Han vi møtte på kundeservice hos Avis (i Danmark) ville ha et døgn ekstra betaling for et ekstra døgn. Dagen etter ringte vi på nytt samme nummer og traff ei hyggelig svensk dame som faktisk gadd å ringe butikken i Måløy og sjekke. Hun kom da med tilbakemeldingen om at det var bare å levere bilen dagen etter når det passet oss, uten at det kostet noe ekstra. Er litt synd at det er forskjell på hvem man treffer på telefonen...

Iallefall, vi hadde bestemt oss for å bruke lørdagen på å kjøre i Stad kommune, og så søndagen i Vågsøy.

Vi startet i Selje der vi først ville utforske Dagsturhytta. Hver kommune i tidligere Sogn og Fjordane har fått sin egen dagsturhytte som står der åpen for alle som har lyst til å stikke innom. Her finner du sitteunderlag og bøker (på nynorsk) og er du heldig er det også mulig å fyre i ovnen.

Vi har flere ganger gått trappene til Risnakken. Dette er også første del av turen opp til Tarvaldseggja som vi gikk for noen år siden. En kjempefin tur, men vi hadde ikke tid til den denne dagen.

Du skal ikke komme langt oppi bakkene før du får en nydelig utsikt utover Selje og Selja, der du finner Selja kloster. Det går turer til Selja kloster i hele sommer.

Utenfor dagsturhytta var det også et eget treningsstudio og klatrepark. Veldig flott tiltak!

Astor måtte jo prøve. Jeg hadde mer enn nok å få igjen pusten..

Dagsturhytta ligger flott til

Alle hyttene har vært stengt siden midten av mars grunnet corona. Denne var blitt åpnet uka før vi kom opp der så vi var heldige. Fint å sette seg ned i vinduskarmen og nyte utsikten og roen. Det som var litt merkelig var at selv i det flotte været som det var den dagen så var det ingen som hadde skrevet seg inn i boka, og vi møtte heller ikke et eneste menneske på turen.

Seige trapper...

En liten tur ned på Seljesanden måtte vi også. Regner med stranden blir ryddet etterhvert, nå var det ganske mye skit fra sjøen og det fristet ikke akkurat til bading, hverken på den ene eller andre måten..

Her ser man stien oppover lia

Kirka i Selje ligger veldig flott til med naustrekka i front

Gjestebrygga i Selje er blitt skikkelig oppgradert og det var blitt kjempefint

Sankta Sunniva passer godt på i gjestebrygga

Turen gikk så videre utover Stadlandet til Hoddevika. Der var det rene sommerstemningen og vi ble sittende en stund og nyte stemningen

Mange hadde funnet veien til Hoddevika i pinsen

Utsikten ned i Hoddevika

På vei fra Hoddevika. Her ser vi Drage

Vi hadde egentlig ikke tid men vi hadde lyst til å sjekke ut Indre Fure, så vi tok en liten avstikker ut der.

Over Dragseidet skal de i tilbake i tid ha dradd båtene sine over hvis det var for dårlig vær til å gå rundt Stad. Og hvis noen tror de gjorde det fordi det var flatt så kan de tro om igjen. Jeg skjønner ikke hvorfor de gjorde det. (orket det) Båtene ble visstnok dratt over rullende stokker.

Oppe på Dragseidet står dette korset til minne om kristninga av fire fylker tilbake i 997. Her foregår spillet "På Sverdeggja" i mai hvert år.

Utsikt til Leikanger

Stad Hotell

Jeg stakk først innom der før vi reiste til Hoddevika for å forhøre meg om noe. Vi hadde bestilt bord til klokka 20, da det skulle være konsert med Lava-musikeren Egil Eldøen. Og for en velkomst! Her ble jeg skikkelig tatt godt i mot selv om jeg bare hadde et spørsmål. Hotellet er elegant og kjempekoselig og det var litt synd at vi ikke bodde på hotellet. Hotellet åpnet rett før jul i fjor og fikk seg derfor litt av en smell da alt stengte ned i mars. Nå åpner de opp igjen og to kvelder på rad arrangerte de konsert inkludert fiskesuppe.

Og for en fiskesuppe! Beste jeg har smakt!

Gjennom hele kvelden gikk vertskapet rundt og passet på at vi var fornøyde. Fikk en prat med de etter konserten og det viste seg at både hotellsjefen og kokken/kjøkkensjefen hadde et nært forhold til Florø.

Hit kommer vi gjerne tilbake, da som hotellgjester!

En fin konsert ble det og det var kjekt å være litt sosial igjen!

Etter konserten var det i full fart ut til Vestkapp for å få med seg solnedgangen.

Rett og slett nydelig

Her gikk begge mobilene tom for strøm, men vi hadde heldigvis med oss et lite kamera i tillegg. Herifra gikk turen tilbake til Måløy.