mandag 14. desember 2020

Rognaldsvåg og Kinn 3.helga i advent!

Det er ingen hemmelighet at jeg elsker å seile ut til våre flotte øyer her i skjærgården utenfor Florø. Det er heller ingen hemmelighet at Reksta/Rognaldsvåg og Kinn er to av mine absolutte favoritter.

Vi nærmer oss jul, denne helga var det 3.søndag i advent, vi har det meste klart hjemme og med den værmeldingen som var så fikk vi veldig lyst på sjøen. Og vi kombinerer gjerne en tur på sjøen med en tur ut til en av øyene. Jeg var så heldig å få meg drone av mannen til 50-årsdagen min for ei uke siden og den tenkte vi at vi skulle få teste ut litt. Så her kommer både bilder og film.

Lørdag morgen våknet vi til været som var meldt, en nydelig morgen. På denne tiden av året ser vi ikke sola før nærmere halv elleve, og da var vi akkurat kommet ut på Solheimsfjorden på vei vestover.

Morgensola mot Båtevika og Kystmuseet

En deilig morgen å være på sjøen

Her er det gopro`en som blir brukt, vi er nok ikke kommet dit
 at vi bruker dronen ombord i seilbåten enda

Første stopp var Rognaldsvågen. Ikke så mange gjestebåter på denne tiden av året.

Først måtte vi innom Hans-Jacob på butikken og handle litt "snop", før vi spiste grøt i båten (kokt opp hjemme før vi dro). Så gikk vi ut på tur for å teste drona

Sola på vei ned

Første film med drona (som var noe å vise frem).
Er litt hakk i plata, men alt er ikke på plass med en gang :-)

Gjestebrygga i Rognaldsvågen

Øyene er avhengig av rutebåten og den kommer 2 ganger pr dag i helgene og 5 ganger resten av uka. Så her er mange muligheter til å komme seg på tur.

Båten går videre til Kinn hvis det er folk som skal ut dit.

Søndag hadde vi ett mål: adventsfrokost i Olav Tryggvasonhellaren på Kinn. Vi hadde vært der før (se blogginnlegg før dette) og såg da at det måtte være flott å sitte der i soloppgangen.

Dessverre var det litt for mye skyer i sør til at vi såg noe særlig av sola den dagen. Men vi hadde en veldig fin tur likevel. Vi startet 08.30 fra Rognaldsvågen og det var såvidt det var begynt å lysne ute.

Terrenget på sørsida er fint, men man trenger gode sko, det var ganske gjørmete innimellom

Hellaren ligger i det svarte feltet i høyre del av bildet

Her ser vi Hellaren midt i bildet.

Rimelig bratt opp til Hellaren, men greit å komme seg frem.
Enklest å holde venstre side som på filmen under.

Og når det er 3.søndag i advent så må man jo ha tre lys! Astor angret nok litt på at han ikke trumfet gjennom batterilys, for de hadde hatt mindre vekt i sekken, og de hadde vært lettere å tenne :-)

Ganske koselig morgen

Kakao hadde vi med og det gjorde ikke noe at vi hadde med krem og sjokoladesaus heller...
Nydelig godt! Frokosten bestod av brødskive med egg og røykalaks.

Innimellom kunne vi skimte sola

Etter en liten times frokost gikk vi videre opp i Høyskaret. Hellaren ligger her oppe til høyre i bildet

Filmen viser toppen på Høyskaret med utsikt sørover og nordover

Sola skinte såvidt gjennom Høyskaret og over til Nærøyane.

Søre Stauren i sola

Nede fra Høyskaret måtte vi finne frem drona. Her filmer vi i retning kirka

Kinnaklova

Vi går videre mot kirka

Mange flotte motiver på Kinn. Kinnaklova og så Høyskaret opp til venstre i bildet

Vi nærmer oss kirka

Flotte nyrestaurerte kirka

Dessverre litt dårlige farger, men sånn er det jo i midten av desember. Jeg redigerer ikke bildene for å få bedre bilder når det i virkeligheten er grått.

Etter ei pause ved kirka gikk vi i retning kaia. På veien møtte vi på Gry Seim og vi stoppet for å slå av en prat. Der dukket hennes nye venn Vipa opp og vi fikk se henne på nært hold. Da var det å finne frem det små kameraet som vi heldigvis hadde med oss, det har litt bedre linse enn en mobil og gopro.  Vipa er jo egentlig en fugl som er her på våren så det er litt spesielt med den ene som henger igjen her.

En veldig fin helg. Faktisk ikke så veldig kaldt selv om det er desember og at det blåste litt. Uansett nydelig natur å gå i, så her er det bare å ta turen folkens!

Ønsker alle mine blogglesere en riktig god jul med mange turer til fjells og til sjøs!