onsdag 11. mai 2011

Hagen vår

Når jeg først er i gang så er det jo bare å fortsette å blogge! Her er noen glimt fra hagen vår pr. 6.mai. Det har vært utrolig bra vær den siste tiden og det får jo alt til å vokse med rekordfart!

Hvis du nå tror at jeg skal komme med masse navn på blomstene vi har så tror dere feil. Jeg har nesten ikke et navn å komme med. Så om noen vet hva ting heter så er det kjekt med tips! Disse gule vokser det mye av i hagen. Disse sprer seg fra år til år og jeg må luke bort mye for at de ikke skal ta helt overhånd!
Her vokser det et tre som vi ikke helt vet hva er. Det kommer noen "gåsunger" på kvistene og så blir det noen grønne blader. Den vokser bare utover og har ikke noe form i det hele tatt så i går tok jeg rett og slett å klipte den bort. Men rota står fortsatt så jeg regner med at den kommer tilbake!

Kirsebæra blomster og er så flott!

Pionene vokser fint og jeg gleder meg til de blomstrer!

Disse har vi også mye av, men jeg kommer ikke på hva de heter.

Mye i hagen er planter som sprer seg fort. Ettersom det ikke har vært gjort noe på veldig mange år så er det mye å luke.

Denne har jeg også veldig mye av. Mye fine farger på denne!

Disse vet jeg heller ikke hva de heter, men de er veldig fine når de kommer med blomster.

Noen tulipaner har det også blitt i år, men det er mye det ikke kommer blomster på :-(

Her er hagen helt oppe ved veien. Ikke særlig pent enda, men jeg satser på at det blir bedre etterhvert!

Denne fikk jeg av Nina i paradiset og den står så fint så. Fikk masse avleggere og de fleste overlevde veldig godt!

her skal vi ha jordbæråker, kanskje til helgen??

Jeg har også liljekonvall i hagen og de har spredd seg veldig fra i fjor tror jeg. Jeg kan iallefall ikke huske at det var så mye i fjor. Disse passer jeg veldig godt på!

Hagen opp mot veien. Står noen rosebusker der som vi har klipt godt ned, er ikke mye liv der enda...

Her har jeg satt ned mye av avleggerne jeg har hentet hos Nina og Randi, er spent på hvordan det blir!

Fint at denne er den første som blomstrer av rododendroene!

Og hvor i alle dager skal man begynne?? Her er det bare så utrolig mye hagedjevel/skvalderkål! Astor har vært flink til å luke mot trappen og i øvrekant for det har vært så tørt nå og da har det vært lett å få med seg røttene. Men vi blir jo aldri kvitt det! Her er det bringebærhage!

Her er blomsterbedet vi lagde i fjor. Ser ikke mye pent ut, men sånn blir det når forrige eier var hobbymurer... Har en drøm om at dette skal bort, og at vi skal lage en stor trapp ned denne bakken (som nå er full i hagedjevel) men det blir nok ikke i år... tror jeg...

3 kommentarer:

Nina i Paradiset sa...

:)
Den med gåsunger er nok en salix (selje eller pil) av noe slag, men det er ikke godt å si uten å se bladverket.
De rosa blomstene er Dicentra formosa, småhjerter. :) (slekt med løytnatshjerter)
Rosa-lilla blomster er en Pulmonaria, lungeurt.
De lange stilkene er Polygonatum multiflorum, storkonvall.
Grunnen til at jeg skriver de botaniske navnene er at du finner lettere bilde av de om du skal google på de.
Den gule husker jeg ikke navnet på i farten, da gule blomster heller ikke er min sterke side.
PS Sprøyt ugresset!!!

Laila Anita sa...

Flott, takk skal du ha Nina. Er nok enklere å huske "storkonvall" hehe... Men du har nok rett i at det er enklere å søke på de botaniske navnene.

Ikke enkelt å sprøyte når det er så utrolig mye av det, og innimellom andre røtter...

Anonym sa...

Kjempefine vårbilder fra hagen deres!:) Mai er en kjempefin måned!:) Ønsker deg en kjempefin lørdags kveld, og fortsatt god helg!:)

Klem fra Toril