søndag 12. juli 2015

Sommeren med Minni og Inka, uke 3 av 8

En ny og veldig variert uke er ved veis ende. 

Forrige søndag var jeg guide på Kinn. Det var tre norske damer med + en tysk familie. Det var varmt og godt vær og det ble en fin tur.


Litt misnøye oppstod på kaia da rutebåten ikke hadde plass til alle oss, men ikke lenge etter var Steinar Bendiksen og Hans-Jacob Sunde på pletten med ekstrabåt. Super service!


Mandag ble jeg oppringt med spørsmål om å kjøre noen turister til Ausevika (helleristninger). Det var tre polske turister som var på visit i Florø med en litt større seilbåt som skal delta på Tall Ship Races som går fra Ålesund til Stavanger neste helg. 



Jeg var ikke værre på det enn at jeg spurte om å få se ombord i båten. Jeg fikk til og med en kopp te :-) En hyggelig gjeng på tur! 


Ei fin skute Bonawentura


Ei flott skute er dette også. På tirsdag var det nemlig cruiseanløp av Voyager til Florø og jeg jobbet som turistvert på kaia. En hyggelig dag!


Otto Søvig blåste i regnet og ønsket cruisebåten velkommen som alltid.



Den gamle seilskuta Mathilde var også innom Florø




Etter jobb gikk vi rundt/over Storeåsen med hundene


Onsdag ble en litt hektisk dag. Jeg visste den kom til å bli travel, men.... Heldigvis var det meste unnagjort da Henriette og jeg tok turen til Brandsøyåsen, for vi hadde bare kommet halvveis opp da jeg fikk melding om at tyske Christina var i nærheten. Hun skulle leie rom hos oss i tre netter via airbnb. Så da var det bare å snu og komme seg ned igjen og få gjort unna resten før hun kom. Vi har to rom som vi leier ut, et enkeltrom og et dobbelt. 


Ser da ut som vi har det litt koselig, selv om akkurat her så har jeg spylt plattingen slik at møblene ikke står helt slik de skal. 


Det gjør så godt å bli børstet litt! På torsdag var jeg på jobb i barnehagen så da gikk den dagen...


På fredag tok jeg med meg unger og hunder og gikk rundt/over Storeåsen. Været ble bedre og bedre utover dagen. 





Så vi koser oss


Denne uken er det Våt Moro og vi var hyrt inn til seiling. Det var to påmeldte og det var mor og sønn fra Canada, bosatt i Naustdal. Christina fikk også være med på turen.

Når man kan gi sine gjester en slik tur på en slik flott dag i et så flott landskap, ja da er det bare å bøye seg i støvet. Er så glad jeg bor nettopp her! 








Da turen var over kjørte vi inn til sentrum hvor vi slapp av de to betalende gjestene. 




Lørdag dro vi inn til byen for å se på litt Våt Moro aktiviteter.

SUP (Stand Up Padling)


Flyboard




Havrafting


Barneaktiviteter i byparken


Sandvolleyball


Det hele endte med at vi ble med på havrafting. Det var egentlig 14-årsgrense så jeg og Henriette skulle dra. Men så fant vi ut at det også var en familietur hvor det var lavere aldersgrense. Så da ble det til at Astor og Aleksander først dro på familieturen før jeg og Henriette dro ut på en real voksentur. 







Langt ifra et godt bilde, men det var likevel så godt at jeg måtte ha det med. Aleksander skulle nemlig IKKE være med på dette bildet :-)



Det hadde vært dørgende stille hele dagen så da vi fikk litt bølger utenfor Kinn så var jo sjåførene i ekstase og vi fikk skikkelig gjennomgå. Jeg er bare sjeleglad for at ryggen holdt. Henriette bare lo av meg... jeg hyla visst sånn....


I dag søndag dro vi på båttur til Hillersøya. Denne gangen var det våre innvandrervenner Abdi og Hamdi med sine sønner Hamza, Zakaria og Sudeys som var med. Dette var deres aller første båttur og det strålte i øynene, spesielt på de små guttene. Jeg har hatt Hamza på sfo mens jeg har hatt de to minste i barnehagen. 

Hamza var sååå fornøyd da han fikk prøve å styre og helt i ekstase da han fikk snurre rundt





Mellomstemann kunne jo ikke være noe dårligere 


Aleksander og Hamza fant tonen, her spiller de 4 på rad 


Vi dro til Hillersøya hvor vi ikke har vært på to år. Det var ikke andre folk der så vi fikk styre som vi ville. Både Hamza og Zakaria fikk lov å være med Aleksander på en liten jolletur. 


Her ute grillet vi 




og spiste muffins!


og ungene ble svært så gode venner etterhvert :-)


En kjempefin tur som avsluttet en kjempefin og veldig variert uke. 

Men her er vel ikke tid til å hvile, nå venter to firbeinte på tur ut!





Ingen kommentarer: