mandag 3. august 2015

Sommeren med Minni og Inka, uke 5 og 6 av 7,5

Uke 5 ble det mye småturer og noen turer på Brandsøyåsen. Vi har mye å gjøre hjemme og må prioritere litt. I tillegg har det vært litt guffent vær innimellom. Men torsdag kom vi oss iallefall opp på Brandsøyåsen.


Og lørdag ble det ny tur, denne gangen sammen med Ingrid og Johnny. På kvelden var de her og spiste middag. 




Mandag var årets første bikinidag. Mens Astor gjorde siste finishen før støyping, leste Inka og jeg om Kinn for å være klar til en uke med guiding.


Det går nå fremover!




De siste dagene har jeg brukt til å rydde litt i hagen opp mot veien. Her var det fullt i gamle rhododendronblad og gammelt rusk, og en haug med kristornskudd som vi måtte rive opp. Planen var å fylle på med jord og ha på plenfrø men så langt har jeg ikke kommet.


Vi har med jevne mellomrom klipt ned rhododendroene våre. Vi har hatt veldig mange og det var rett og slett litt trangt i hagen. Nå har vi bare en stor igjen.


Et lite besøk i hekken!


Tirsdag kom sementbilen. Litt ringing til politiet ettersom vi måtte sperre veien, så ringing til SFE og nabo fordi sementbilen greidde å ta strømmen til naboen... så fikk jeg forespørsel fra airbnb om overnatting og ankomst senere på dagen.... jeg skulle til Kinn for å guide så jeg skulle ta det litt med ro på formiddag, men måtte pent hjelpe til med støypinga.... ikke fritt for at jeg var stressa og reiste til Kinn med sement i håret :-)



Men en nydelig dag ble det på Kinn likevel!





Onsdag var det ny tur til Kinn og denne dagen fant vi ut at vi skulle gå rundt øya etter guidinga i kirka. En fin og varm dag!





Vi hadde nå fått Osvaldo fra Sardinia på besøk og selv om han var tenkt seg videre i retning Bergen onsdag, fikk han tilbud om seiltur og kunne ikke takke nei, så da ble det en ekstra dag i Florø. De hentet meg på Kinn etter guidinga. Det blåste ganske bra så vi måtte reise litt i retur for å få det rolig nok til å spise litt.


Etter båtturen tok vi han med på Brandsøyåsen. Vi må jo vise frem den vakre byen vår!


Onsdag var det også guiding på Kinn med en flott gjeng. 

Fredag var det jobbing i hagen. Jeg skulle ut på gartneriet for å kjøpe duk... endte opp med 12 rosebusker og 2 stauder... ikke godt med salg.

Kjøpte bl.a denne flotte rosa rosen. 


Jeg laget meg rosebed rundt muren på øverste terrasse. Her skal det forøvrig komme sykkelskur slik at vi kan sette syklene under tak og de slipper å ligge slengt på tunet.


Men de gamle rosene i hagen blomstrer også!



La meg få litt kos da!


Jeg bryr meg iallefall ikke!


Søndag var ukas siste guiding på Kinn. Denne gangen med 12 norske og to tyske. Vi valgte også denne gangen å gå rundt øya. Alle gangene har jeg fått masse skryt for en fantastisk tur, selv om jeg har hatt med meg folk med asma og noen med dårlige knær.. Men det er jo en fin tur!



Opp Høyskaret


Og ned Høyskaret. Her fikk de fleste sett ørn i tillegg og det gjorde jo turen komplett





Det tyske paret bodde på campingen så jeg spurte om de ville være med på Brandsøyåsen etterpå. Vi hadde planer om fjelltur og måtte uansett lufte hundene. Det takket de ja til, og vi fikk en nydelig tur. Litt dårlig bilde ettersom vi hadde sola midt i mot!


Etter turen på Brandsøyåsen dro vi hjem, stekte vafler og dro på sjøen. De satte stor pris på varme vafler med hjemmelaget jordbærsylte og blåbærsylte.


Astor koste seg også :-)


Vi prøvde fiskelykken også, men bare Astor fikk en makrell.  



Etterhvert begynte sola å gå ned i havet så vi dro opp til Stabben fyr for å få med oss solnedgangen. 



Bildene får tale for seg















Det var den flotteste solnedgangen de hadde sett!

På Pyramiden var det folk ute og gikk


En fantastisk flott dag var ved veis ende og våre veier skilles. Denne gangen fikk vi adresse og mailadresse og vi er hjertlig velkommen til Mainz i Tyskland. De hadde fått en dag som overgikk alle forventninger. 

Uka som kommer skal jeg jobbe på turistinformasjonen, pluss en dag med guiding, og i tillegg til hundene her hjemme, så blir det litt hektisk, men jeg gleder meg til å jobbe på turistinformasjonen iallefall!

Ingen kommentarer: