onsdag 3. januar 2018

El Caminito Del Rey, Spania 21.desember 2017

Endelig var vi klare for ny tur til El Caminito Del Rey. Denne stien ligger en times kjøring fra Malaga og vi gikk den også i april i 2016. Dagens tur var på ca 8,5 mens den andre turen (som er litt lenger) var på rundt 11 km. 


Sist vi gikk her startet vi gjennom tunnelen rett ved El Kiosko. Denne gangen skulle vi prøve å gå den andre veien. Tunnelen er et par hundre meter fra El Kiosko i retning El Chorro. Ikke all verden med parkering, men vi fant da en plass. Som dere ser er det her 1,5 km ned til der selve El Caminito Del Rey starter. 


Tunnelen er ikke særlig lang, men det er mørkt og lavt under taket, så er du 1,90 bør du bøye deg godt. Lommelykt er greit. Vi gikk bak en gjeng så vi mistet også dagslyset fra den andre siden.



Nå har vi gått begge veiene og jeg vil absolutt anbefale å gå den andre veien, rett fra El Kiosko. Den er en del lengre, men er en kjempefin tur. 


Her kommer vi ut av tunnelen. Tunnelen er rundt 100 meter.









Etter sist gang vi var der så hadde de satt opp servicebygg der det var mulig å kjøpe litt drikke og snacks. Det er også mulighet for å gå på toalettet i en brakke ved siden av. Det er ganske strenge regler på turen og det er bl.a ikke lov å ta med selfiestang og store tursekker. (men liten sekk med litt mat og drikke, klær og kamera er lov. Her får man utdelt hjelm som man må bruke på hele turen.




















Alle starter øverst oppe og går nedover, altså møter du ingen på veien, bortsett fra vaktene. Jeg hadde vært kjempefornøyd med å ha en slik jobb, tenk å vandre her hver dag!! Men vaktene hilste ikke og snudde seg nesten bort når du kom gående. Det ble for dårlig. 




















Etterhvert åpner det seg opp og vi får se fantastisk natur. Her går man etterhvert på fast grunn.

















Flere steder var det kart over hvor langt man var kommet. 





Et par steder finner man benker hvor man kan raste litt, men her har de mye å gå på. 




























Mange steder ser vi rester av den opprinnelige stien... frister ikke akkurat
































Her er vi kommet til siste del av turen. Her fikk jeg ikke bilde av meg selv sist vi var her for jeg var rask over for ikke å bli nervøs (møtte på en som fikk panikk). Denne gangen kunne jeg ta det med ro. Dessverre så blåste det litt mye så her måtte jeg holde på hjelmen. Jeg skjønner godt at stien blir stengt om det blåser litt. Men jeg kom meg over i år også.  






Det er høyt ned og høyt opp og fantastisk natur og utsikt
















Egentlig så synes jeg denne biten er værst for her gikk det ikke sti før så det er ingenting under. I tillegg er det litt trapper oppover, og når man begynner å bli mo i knærne... Det var bare å komme seg til endes!








Når vi er ute av porten er det fortsatt et stykke igjen å gå 



En kiosk er også kommet opp her på slutten. Det var enda et lite stykke før vi skulle levere hjelmen tilbake.




Når man er kommet til El Chorro står bussene og venter, de går hver hel og halv time. 


Og bussen går da tilbake til El Kiosko. Her er det mulig å kjøpe seg litt mat (spiste paella her i 2016), Ikke store stedet men greit nok etter en slik tur. 


Så var det bare å komme seg tilbake til bilen og komme seg i retning Ronda. 


Dette er en helt fantastisk tur. Selv nå i desember var det mye folk og mange utsolgte avganger. Jeg kommer nok ikke til å reise tilbake til området her uten å gå denne turen igjen. 

Fikk du lyst til å gå turen? 15.september (2018) har vi (Travelnet Fjordane Reisebyrå i Førde) gruppetur ned her. Dette blir en kjempefin tur!

Les mer om den turen på vår hjemmeside: 
http://fjordanereisebyra.no/vare/vandring-i-andalucia-sor-spania-15-22-september-2018/

Du kan også lese blogginnlegget fra turen vår i 2016 her:
http://lailasturblogg.blogspot.no/2016/04/dag-tre-el-caminito-del-rey.html



Ingen kommentarer: