onsdag 17. januar 2018

Ronda og Setenil

Etter El Caminito Del Rey gikk turen til Ronda (hvor vi hadde dagstur til Grazalema). Vi har vært i Ronda før og denne gangen skulle vi bo på hotel Polo som vi også skal bruke på gruppeturen i september. Hotellet er lite, men veldig koselig og servicen er ingenting å klage på. Vi ankom sen ettermiddag og måtte løpe ut på jakt etter solnedgangen. Vi hadde en liten formening hvor vi burde gå, men han i resepsjonen sa noe helt annet. Vi stolte på oss selv og gikk bort til broen.

Over alt er det bratte skrenter og utsiktspunkt. Har man litt høydeskrekk så blir mann fort mo i knærne når man står ute på kanten her.

"Bullring". Sikkert interessant å gå inn der for de som er interesserte. Vi var ikke der.

"Puente Nuevo" er broen som knytter gamlebyen sammen med den nye delen.

Her er det normalt veldig mye folk, men på denne tiden var det mulig å få tatt noenlunde gode bilder. Broen var i tillegg stengt for biltrafikk fordi de holdt på med reperasjoner.

I hovedgaten var det full julestemning. Godt pyntet og julemusikk for full guffe. Her var det bare å synge med! Utrolig flott bare å gå rundt å suge til seg stemningen.

Etter at sola var gått ned gikk vi tilbake til hotellet for å hvile føttene, ta en dusj og spise litt snacks før vi skulle spise middag senere. Badet var romslig. Ikke vindu, men dører som du kunne lukke opp, med en liten fransk balkong utenfor. Ikke særlig når man dusjet, men greit å få åpnet opp litt når man var ferdig.

Hotellet ligger i en bakgate til torget og ligger dermed veldig sentralt til. Det var bare et par minutters gange til det meste.

Vi bestilte bord på Pedro Romero som også gruppen skal besøke. En helt fantastisk restaurant. Flott service, stilige lokaler og fantastisk god mat. Så god at jeg glemte å ta bilde, tok bare av desserten.

Vi skulle ha to overnattinger i Ronda, så dagen etter skulle vi ta turen til Grazalema. Men før vi dro dit hadde vi litt tid på morgenen og gikk da rundt til den andre broen og over til gamlebyen.

Da vi kom tilbake fra Grazalema (noe senere enn planlagt) fikk vi det travelt for å finne riktig sted for solnedgang og Puente Nuevo. Kjerreveier og smalt... Til slutt måtte jeg løpe til utkikkspunktet mens Astor snudde bilen. Jeg skulle nok ha vært litt lenger oppe, og hatt litt bedre tid, men slik ble det nå.

Så var det å dra tilbake til hotellet og legge seg. Store gode senger, romslige rom!

Da vi sjekket ut dagen etter spurte vi om vi kunne få se takterrassen. Den er nemlig ikke åpen i desember, men de åpnet den opp for oss slik at vi kunne se. Veldig grei plass å være på sommeren!

Da vi kjørte i retur fra Grazalema kjørte vi gjennom Setenil. Etter litt frem og tilbake fant vi ut at vi heller skulle dra hit dagen etterpå, for sola stod best på formiddag her.

Alle de "hvite byene" i Andalucia ligger på topper. Når man nærmer seg Setenil ser man skilt, men man ser ikke byen. Den ligger nemlig i bunnen av en dal og du ser den ikke før du er der. Her er det best å sette fra seg bilen utenfor sentrum, for i sentrum er det lov å kjøre bare for de som bor der, det er bare enveiskjøring og det er .... trangt...

Da jeg såg et tilsvarende bilde på nettet før vi reiste sa jeg til mine kolleger at her skulle jeg sette meg ned og ta meg et glass vin. Nå ble det ikke vin ettersom det var fryktelig tidlig på dag, men det ble en is iallefall!

Ingen vet opprinnelsen til denne byen. Anbefaler alle å ta turen hit, det må være en av verdens mest spesielle byer! Fjellet blir brukt som tak på mange av husene og det henger utover bygningene.

Her trenger man ikke mye tid, toppen et par timer, for det er ikke så mye å se. Her går man bare å surrer rundt og ser på alt fjellet som henger utover. Og så å sette seg ned på en av restaurantene en liten stund.

En utrolig merkverdig by og slik ser det ut innendørs. Jeg er veldig glad for at jeg undersøkte litt på nettet og fikk tips om å dra hit, for det var verdt turen. MEN, dette er ikke en by som er full av turister, heller ikke om sommeren, det er ikke tilrettelagt for det og svært få snakker noe annet enn spansk. Men det meste går!

Fikk du lyst til å dra på tur til Ronda og Setenil! Bli med på gruppeturen vår som går 15.september!