onsdag 18. juli 2018

Ferie sommer 2018 del 1 - Florø - Sandsøya - Godøya

16.juni startet vi på årets sommerferie. Fredagskvelden var det sildabord i Florø som vi hjelpte til på, derfor låg vi i båten natt til lørdag og var da klar til å dra på tur. Lørdag morgen var været IKKE slik som på bildet under. Det var så vått at jeg ikke tenkte tanken på å ta bilde... Men det var lysning i nord og Astor ga seg i vei, mens jeg ble sittende under tak. Problemet var at vi slepte med oss dritværet og det slapp ikke taket før vi var utafor Olderveggen. Jeg var da så sliten (ikke bare bare å sitte nede når det er bølger og dårlig vær) at jeg ville ha et stopp i Måløy. Der gikk vi oss en kort tur og spiste litt før vi dro videre. Og DA ble det bedre vær :-)

Utsikt innover til Selja og Selje. Som dere ser er det ikke akkurat mye bølger. (over)
I det fjerne ser vi Stadt og det er paddeflatt og nydelig temperatur (under)

Ytre Fure

Surfeparadiset Hoddevika

Ervika

Toppen på Stadtlandet. Restauranten på toppen skal åpnes igjen nå!

Etter Stadt var målet Sandsøya og Rosenlund Marina. Sandsøya var fin, det samme kan vi dessverre ikke si om Rosenlund Marina. Den var nedlagt i fjor og såg egentlig ut som den hadde ligget nedlagt i årevis. Fordelen at vi heller ikke trengte å betale for å ligge ved brygga, det var jo ingen å betale til.

Vi sjekket ut når sola kom til å gå ned men fant ut at det var i seineste laget. Likevel, litt før den skulle gå ned så ville Astor ut for å se på solnedgangen. Vi viste at det gikk en skogsvei på nordsida, men visste ikke helt hvor langt vi måtte gå før vi fikk sett sola. Veien var ca 2 km, og vi måtte løpe litt på slutten for å rekke det....

Og vi angret ikke!

Søndag våknet vi til like fint vær

Så da var det bare å komme seg på sykkeltur over øya.

Etter litt googling (Astor faktisk) fant vi ut at Fiskarheimen serverte middag denne dagen. Det var jo greit å få med seg før vi skulle reise videre. Det stod lite om hvor fiskarheimen var men vi fant den like "oppi gata"

Neste mål var Godøya og Alnes Fyr. Et nydelig vær (selv om det ikke var t-skjortetemperatur).

Alnes fyr ligger flott til ute ved havet

Rolig gjestebrygge innenfor solide moloer, men hvorfor denne båten ligger ankret opp rett innenfor vites ikke. Den kunne godt ha ligget litt på ene siden i stedet for midt i. Men det var en pen båt :-)

Jeg anbefaler virkelig en tur til Alnes. Det var rent og pent, flotte hager og velholdte hus

Og stilige gatenavn

Flotte strender

På kvelden ville vi få med oss solnedgang nr 2 og tok med oss ost, kjeks, druer og vin og satte oss i fjæresteinene.

Mandag hadde vi egentlig tenkt å stoppe på Haramsøya, men det var meldt et veldig dårlig vær til tirsdag og vi fant ut at Haramsøya ikke var noe sted å være i flere dager. Så da satte vi kursen mot Hoem og Fræna, der jeg kommer fra. Midt i bildet, fjellet som ser ut som en pyramide, er Jendemsfjellet. Vi såg det allerede da vi rundet Gamlemsveten. Langt igjen, likevel brukte vi bare 6 timer fra Alnes til Aureosen der vi var så heldige å få lånt oss bryggeplass. Vi hadde god bør i ryggen og syntes synd på vår seilerkompis Espen som hadde vært i Kristiansund og hentet seilbåt og var på vei motsatt retning.

Her nærmet vi oss Gossen og vi fikk en skikkelig våt byge i ryggen. Vi gikk på innsida av Gossen og på dette tidspunktet fikk vi melding om at Espen var på vei på utsida av Gossen.

Når man ikke har tak så får man gjøre det beste ut av det... Heldigvis ble det ikke så ille som det såg ut til og ikke lenge etter var vi fremme

Jendemsfjellet på litt nærere hold

To flotte dager fikk vi iallefall i starten av ferien, så gikk vi inn i en uke med gråere vær og vi ble i Fræna denne uken. Det blir neste innlegg. Går ikke så fort å blogge nå for været har vært helt fantastisk siden tidlig i mai og det går ikke an å sitte inne med data. Akkurat i dag var det litt gråvær før det nå i kveld igjen har lyst opp igjen.