lørdag 4. mai 2019

Påsketur til Wales

Årets påske tok vi i Wales. Her trengs det nok en bakgrunnshistorie til hvorfor vi reiste dit. Sommeren 2015 jobbet jeg på turistinformasjonen i Florø. Inn kom det ei dame som lurte på hva de skulle finne på i Florø. Dette var en torsdag ettermiddag og det var så og si folketomt i gatene i byen.

Hun var på tur med mann og datter. Jeg lurte på om de ville være med oss på seiltur. Ja det ville de gjerne. Vi hadde i tillegg to tyske ungdommer boende hos oss som også skulle bli med på seiltur.

Været var så som så, men det ble en svært så hyggelig tur med mye latter.

I midten bak: Sarah, Awen og Dafydd fra Wales.

Vi inviterte de like godt på middag dagen etter, og de to fra Tyskland valgte å bli en ekstra natt i Florø.

Denne familien har hus på Kaupanger, to timers kjøring herfra, og var denne uken på "ferie" i Florø. De er i Norge flere uker på sommeren og de er gjerne over i julen også. Dermed har vi truffet hverandre flere ganger, både på Kaupanger og de har vært tilbake i Florø flere ganger.

Awen er på alder med Henriette (Henriette var ikke med på dette første møtet), så etter at de traff hverandre har de holdt kontakten. Ser nå i ettertid at vi faktisk møttes første gangen på bursdagen til Henriette (men hun var ikke med).

Turen til Wales ble fjorårets julegave til Henriette og den ble godt mottatt. Vi gledet oss alle sammen til denne turen til dette merkelige landet i vest.

Vi fløy med Widerøe fra Bergen til Liverpool, det var unnagjort på halvannen time. I Liverpool ventet Sarah og Awen med bil. Jeg gikk fem på med en gang i forhold til venstrekjøring...

På veien fra flyplassen til Tanygrisiau ville de ta oss med til den vakre byen Llandudno som ligger på nordkysten av Wales.

En flott by, men det var en frisk start på turen, det blåste godt der ute ved kysten.

Flotte gamle bygninger langs hele strandpromenaden.

En tur ut på piren er obligatorisk og jeg kan forestille meg hvor folksomt det kan være her på en fin sommerdag.

Svigerdatteren i huset jobber på bryggeri så her fikk vi (Astor) prøvesmake i fleng.

Familien bor i huset midt på bildet. Opprinnelig to deler som de har bygd om til et hus.

Tanygrisiau er et lite sted og området er verdenskjent for den flotte svarte skiferen. Den ble brukt til det meste i den lille landsbyen med bare noen hundre innbyggere.

Dafydd driver en liten gård, der han har sauer, høner (og en stolt hane), tre hunder og to ville hester. Akkurat når vi var der hadde de to kopplam og de fikk vi være med å mate.

Gwen

Tanygrisiau en gråværsdag

Kanskje vi skulle hatt slike i Norge også og samme bøtlegging? Litt vanskelig å se på bildet, men det står at det er 1000 pund i bot om du ikke plukker opp etter deg. Men når sant skal sies, det hjelper ikke å ha disse stående når det flyter i annet søppel rundt om i gatene...

Etter en runde på gården gikk vi videre opp til Blaenau Ffestiniog som er på størrelse med Florø, litt butikker, men ikke allverden. Ca halvannen kilometer å gå. Her er vi på togstasjonen.

Monument for skifergruvene. Rett bak her var det skogbrann den dagen vi reiste hjem.

Så kom onsdag og med onsdagen kom sola.

Nabohuset deres er et feriehus og der ble vi tre innlosjert.

Denne dagen hadde Sarah tatt seg fri fra jobben igjen og tok oss med på biltur. Vi kjørte først til Conwy for å se på Conwy Castle. Det ligger ikke så langt fra byen vi besøkte første dagen.

Der fann vi Storbritanias minste hus. Her hadde visstnok en mann bodd.

Det er veldig stor forskjell på flo og fjære der borte så det var interessant å følge med når vannet forsvant.

Panoramabilde - derfor litt rart

Awen og Henriette

Videre dro vi til Dutch Pancake House litt sør for Conwy.

Ikke helt pannekake på norsk vis...

På dette anlegget var det også mulig å se på akvariefisker og kjøpe de, og det var mange forskjellige dyr.

Flodsvin fantes også, verdens største gnager

Derifra gikk turen til øya Anglesey hvor vi tok en liten kjøretur. Kjørte opp til Beaumaris for å se på slottet der. Men de var dessverre på vei til å stenge så vi gikk ikke innenfor.

Her fant vi et av de eldste husene i Storbritania

Vi avsluttet turen i Caernarfon før vi kjørte tilbake til Tanygrisiau

Noe må ha vært morsomt :-)