søndag 6. oktober 2019

Steinkorsen, Naustdal i dag

I dag kjørte vi til Naustdal for å gå opp på Steinkorsen/Dagsturhytta. Vi tok av ved skiltet til Kringla og kjørte helt opp til siste gården. Her er det laget en stor parkeringsplass. Det koster 30 kroner å stå parkert her, som du kan betale kontant eller med Vipps. Hvis du synes det er litt dyrt er det en gratis parkering lenger nede i lia. Her er man allerede på 320 moh.

Det er godt skiltet og i starten er det ganske bratt. Leggene mine var iallefall helt pyton

Men stort sett god sti hele veien

og man skal ikke så langt opp før man har ei flott utsikt innover Førdefjorden.

Det er god stigning de første 200 metrene opp til Kringlestølen, etter det flater det ut.

Fantastisk terreng å gå i. Noe vått innimellom, men det hjelper med gode sko

Den neste stølen var Mallasvikstølen på 580 moh

Endelig var vi oppe ved dagsturhytta

den ligger fint til ved et lite vann og har fin utsikt. Her var det varmt og godt i solveggen.

Slapper av i solveggen!

vi måtte selvfølgelig også gå videre til selve toppen på Steinkorsen. Vi såg en sti som gikk på høyre side av hytta og den gikk helt opp. Det går også an å gå litt tilbake på den stien vi kom opp på og så ta av i "krysset" oppover til toppen.

så var det bare å tusle ned igjen. Vi startet ganske tidlig, rundt klokka ti, så vi møtte ikke folk før vi hadde vært en stund på hytta. Men ned igjen møtte vi mange folk. Det skulle være dugnad på hytta i dag så mange gikk nok i dens ærend.

En nydelig tur på en nydelig dag!