tirsdag 7. juli 2020

Sommerferie til sjøs del 4

En fin seilas til Kragerø der vi hadde bestemt oss for å prøve brygga til seilforeningen. Et veldig fint sted, men veldig urolig å ligge på flytebrygga, på grunn av all båttrafikken forbi. 








Grilling og jordbær i solnedgangen. Her var det en pitteliten strand også så vi fikk oss en dukkert. 



Dagen etter seilte vi inn til Kragerø, en by vi ikke hadde vært i før. De må kanskje ha det fineste vinmonopolbygget? Nå har jeg ikke sett alle, men dette var iallefall veldig pent!








Kragerø er en veldig fin by, men litt kronglete å finne ut av hvis man kjører bil tror jeg. Og de har ikke turistinformasjon. I følge google skulle det være på rådhuset så vi gikk inn der, men de henviste oss bare til internett. Jeg var sjokkert! (jobber på turistinformasjon selv)















Det var litt vanskelig å vite hva vi nå skulle gjøre, for videre østover var vi ikke særlig kjent. 

Men vi fikk et tips om Paradisbukta mellom Langesund og Helgeroa. 



Og her var det fint! Men veldig skittent vann... vi badet, men det var ikke lenge vi var i vannet før vi følte for å gå opp igjen. Et annet minus var at flere av båtene kom dit for å spille musikk, og til tider var det flere samtidig med forskjellig musikk. Mulig vi er gamle, men dette ble slitsomt!



Reker er alltid godt!



Det syntes disse to også



Så kom dagen for å starte hjemreisen. Dette skulle være den siste sydendagen så vi stod tidlig opp og skulle bruke hele dagen til å seile. Så frokosten ble underveis. 



Tromøya/Tromlingene



Her skulle vi ha badestopp. Det viste 23-24 grader i sjøen så vi måtte dyppe oss litt. Her er vi på Tromlingene. Ikke så greit for seilbåt, men vi kunne ankre opp. Veldig langgrunt, så det var  ikke mange svømmetakene som skulle til før vi kunne stå.





Så kom vi tilbake til Skauerøya. Og akkurat i det vi skulle fortøye så begynte regnet å komme. Det skulle komme inn et forferdelig regnvær med lyn og torden, så vi var litt hastige med å komme frem hit i tide. 



Dagen etter var det fin temperatur så vi fant ut at vi skulle gå den andre turstien som vi ikke gikk sist vi var her. Her var det ikke så mye brennmanet, men mengder av glassmaneter. 





Her var det også veldig fint terreng å gå i!





En av hyttene på øya, med utsikt til Lillesand





Gamle hustufter





Hvem har med seg høner i båten?? Jo disse fra Rogaland hadde det med. Det var visst kjæledyra til barna.. Artig



Så seilte vi inn til Kristiansand igjen. Vi spiste angusburger på restauranten i gjestebrygga, anbefales!





På vei østover var vi innom denne kjekke karen. Han heter Børge og er min tremenning. I tillegg er han vokst opp i nabohuset hjemme, men flyttet dessverre til Stryn i løpet av barneskolen. Veldig kjekt å treffe slekta på tur! Han er med å drive Sykkelguttane så her ble det elsykkel på oss. 





Videre seilte vi gjennom Ny Hellesund. På vei østover blåste det godt så vi seilte lenger inne. 











Etter dette ble det dårligere og dårligere vær og til slutt måtte jeg gi meg, så her ble det spying :-( 



Lindesnes fyr



Astor måtte alene legge til kai i Korshamn, jeg måtte kapitulere og låg langflat over bøtta nede i båten (vet jeg bør være ute, men akkurat da var jeg inne)



Her måtte vi innom butikken. Astor fikk seg en smell i ryggen da han skulle fortøye, så her måtte vi kjøpe paracet og reisesyketabletter (jeg kunne jo ha sjekket toalettveska før jeg gikk fra båten... ) Jeg er normalt ikke dårlig til sjøs, men jeg tok ikke sjansen. 



Været lettet litt før vi kastet loss for å dra vestover!


Ingen kommentarer: