tirsdag 10. juni 2014

På nye eventyr

Denne helga har vi vært i Jølster. Målet var dansegalla på Fjøsen, men som ellers så rakk vi over litt mer enn det :-) Vi var så heldige å få låne oss en campingvogn der oppe og hos eieren fikk vi også gode turtips. Vi kom opp allerede på fredag, men da skjedde det fint lite så det ble en tidlig kveld.

Lørdag hadde vi tenkt å gå på Nyken. Dette fordi det var en kort tur og med den beste utsikten ned til Skei. (lest ett eller annet sted på nettet) Men da vi spurte campingvogneieren fikk vi beskjed om heller å gå på Bolsetnipa. En lengre tur, men også en mye flottere tur. Han visste ikke helt om det var merket sti til Nyken engang. Så da hoppet vi i det! Vi kjørte opp til Fossheimsdalen, der det var parkeringsplass på ca 500 meter. Der var det kart og god turbeskrivelse. Leser derimot på nettet at det er 5 km til Bolsetnipa, og det viste også vår endomondo, men det står 3,5 på informasjonskartet.

Første delen var hellelagt, mye godt arbeid som var gjort der! Et par steder var det satt opp skilt, blandt annet dette. Fant ikke helt denne "Ufo-Råkja" men fant informasjon på nettet at det visstnok var noen som hadde sett en ufo der.

Vi hadde ikke gått så veldig langt før utsikten ble bra!

Noen som ser mer enn en stein? (bildet under)

Endelig oppe på 1214 meter! Astor lurer på hva vi ser....

Jølstravatnet med Skei nærmest

Retning Førde og Breimsvatnet

Skei. Helt i høyre kant på bildet er Essostasjonen med sine hytter. Der stod også campingvogna vi lånte

Fine Stardalen

Varden på Bolsetnipa med utsikten over Jølstravatnet. Vi brukte 2 timer og 20 minutter opp. Fikk beskjed før start at han som tipset oss bruker 1 time og ti minutter... Vel vel.. vi skal nå se litt, og ta litt bilder...

På veien opp kom et lemen løpende, men den løp så fort at vi rakk ikke å ta bilde, men på returen gikk vi på denne rypa sammen med sin kjære. De løp opp fra en date da vi kom gående :-)

Da vi kom ned igjen var det mat og dusj før vi var klare til kveldens dans i teltet. Gilbeys var først ute på scena og spilte knakende bra dansemusikk. Dessverre for oss var dette deres siste opptreden. Her Tore Steen, Roger Pettersen og Gunnar Bortheim

Dansegulvet var stort sett fullt

Ingemars var det andre bandet på scena lørdagskvelden. Her er Odd Arne Sørensen, Terje Ingemar Larsson og Steve Andersson. De lagde et godt liv på scena, og vi hørte "skal vi ta en til??" lenge etter at vi gikk fra teltet :-)

Et nydelig vær denne kvelden og masse folk både ute og inne.

Vi våknet til et flott vær søndag også. Etter tips fra vår campingvogneier skulle vi ta turen oppi lia over festivalcampen for å få utsikt over området. Her ser det fryktelig bratt ut, og jeg nektet først å tro at det var en sti der. Men jeg er kjempeglad for at vi gikk der, for det var en veldig flott sti å gå. Eneste minuset er at det er null utsikt!! Vi startet ved Livsmestringssenteret, men det gikk visst an å starte et annet sted også.

Vi hadde jo IKKE tenkt å gå helt opp, det tenkte vi ble en altfor lang tur ettersom vi hadde en tung tur i føttene fra dagen før. Men jo mer vi nærmet oss toppen (eller støylen iallefall) jo mer lyst fikk jeg jo å gå hele veien. Siden utsikten var null håpte jeg at utsikten ble bedre da vi kom opp.

Vikastøylen ligger på 630 moh og jeg satte meg i solveggen mens Astor løpte over elva for å få litt bedre utsikt.

Og der han stod var det god utsikt ned til festivalområdet. Her er Fjøsen litt til høyre midt i bildet, og ellers danseteltet. Spar er øverst i bildet.

Festivalområdet ligger flott til ved Jølstravatnet

Ned igjen ble det nesten løping for å rekke allsangen med Odd Arne Sørensen som skulle starte kl. 15. Og også i år hadde han med seg gjester. Først ut var PK ( til høyre)

Etterpå dukket Mathias Kalvatsvik opp og de showet sammen! Mange koste seg ute i sola. Skyene truet, men holdt seg unna.

Odd Arne og Mathias

Da Steinar Engelbrektson entret scena begynte det å blåse, slik han er vant til på Stadtlandet, og de første regndråpene kom. Dansegallageneralen måtte selv på scena for å holde høytalerne :-)

Til slutt blåste det og regnet det såpass at de måtte  bare gi seg. En kjekk time med god musikk!

Så var det igjen klart for dusj og mat før kveldens dans var i gang. Til info for de som lurer så er det tilgang til dusj og toaletter i Essobygget. Dusj koster 20 kroner. Helt greit.

Første bandet ut var Bjørns Orkester. Jeg gledet meg litt ekstra til de skulle på scena ettersom de er hjemmefra og synger om bl.a. Rosenes by og Huldra fra Jendemsfjellet. Johnny på trommer med glimt i øyet :-)

Etter Bjørns var det Steinar Engelbrektson sin tur. Det er vel fjerde gangen vi er på dans med han i år, så hans musikk kjenner vi etterhvert veldig godt.

Mandag morgen var det bare å pakke sammen etter en fantastisk Jølsterhelg og dra hjemover. At arrangementet er nominert som årets dansegallaarrangør er ikke det fnugg rart. Her blir du tatt godt vare på og all ære til Arna og Kåre Fossheim som jobber for dette hvert år!!

Etter masse fjell og dans begynte Astor å få litt abstinenser og vi dro rett i båten da vi kom hjem. En fantastisk temperatur og skyfri himmel. Vi fisket litt  før vi fant oss ei lun vik øst på Ålvora. Der var vi ene og alene og kokte fisken ombord. Loff og majones var med. Nydelig godt! En flott avslutning på årets pinse!