lørdag 13. februar 2016

Årets første båttur - til Askrova

Etter dager og måneder med dårlig vær kom endelig fineværet. Og etter mange kvelder og helger med oppussing i kjelleren var det på tide å ta litt fri. Å kombinere båttur og fjelltur er det vi liker aller best og målet for dagen ble Askrova. Der er det sol uansett hvor man går og utsikten er det iallefall ingenting å si på.

Det var faktisk litt is på Solheimsfjorden så vi måtte være litt forsiktige på tur ut. Så det er kaldt, men vi håpte sola kom til å varme litt.

Unni og barnebarnet Ingrid koste seg på dekk

Stort sett så går vi fra kaia ved butikken - over til Øykjeskjærholten og tilbake, med litt variasjon på rutevalg. Men denne gangen hadde Unni fått ordnet med skyss til Hammerset slik at vi kunne ta turen over hele øya.

Selv om Hammerset ligger på skyggesida liker jeg å starte turen herfra og man kommer veldig fort opp i sola. Man går på gammel skogsvei opp til den ene stølen (sees i venstre bildekant)

Og på denne siden har vi jo flott utsikt hjemover til Florø

Oppe ved Hammersetvatnet. De minste var nysgjerrige på om isen holdt, men de fikk ikke lov til å teste

Før man kommer opp til Øykjeskjærholten tok vi til høyre og gikk ut på kanten hvor man har flott utsikt mot Reksta og Kinn og ned til ei hytte som ligger på nordsida av øya.

Man har ikke lyst til å miste fotfestet her...

Tørt og fint å gå, kunne fint ha gått i joggesko nå

På Øykjeskjærholten hadde vi lunsj

jeg tør påstå at dette er en av de rasteplassene i kommunen med best utsikt

Oppe til høyre i bildet ligger rasteplassen

Stiene på Askrova er godt merket, men de sees godt også så her er det bare å gå på!

På "toppen" Skaret (219 moh)

Vi måtte også oppom Varden

Så var det bare å gå siste rest tilbake til båten. Vi brukte nesten fire timer på turen, men hadde noen gode pauser og masse fotografering!

Vi hadde egentlig planer om å grille på Askrova, men det begynte å bli seint og vi tenkte litt på isen som begynte å fryse på Solheimsfjorden... Vi tok turen på vestsida av Askrova for å få mest mulig sol

Og det var bare helt skjønt, det er sånne øyeblikk som får tiden til å stå stille

Og da sola "endelig" gikk ned hadde vi tid til å lage mat :-)

Da vi nærmet oss Furuholmen måtte vi nærmest være isbryter, og vi var glade vi kom oss hjem i tide.
Det har vært en helt fantastisk dag og takk til Unni og Ingrid som ble med, hyggelig med kjekt selskap!

unni sa...

Tusen takk for en fantastisk tur - det var en magisk lørdag i nydelig vintervær.

Laila Anita sa...

Vi får håpe på mange slike dager/turer fremover :-)

joy sa...

virkelig verdt turen. dlike turer elsker jeg også:)

Steinar på Støylen sa...

Veldig flotte bilder, som vekker gamle minner frå min oppvekst på Askrova

Birtes tur- og idéblogg sa...

Å så flott. I sommer (september) var vi i Stavang, hvor min tvillingsøster har landsted. De har båt og vI var på Svanøy og vi var i Florø og øyene rundt. Neste gang må det bli tur til Askrova. Flotte bilder, nydelig utsikt og en perle av et sted. Ønsker deg en god uke fra Birte

Liv Janne sa...

Ser ut som dere hadde ein kjempeflott tur! Satsar på at vi kan vere med ein annan gong:). Og veldig kjekt å sjå at Unni og Ingrid var med på tur (for dei kjenner vi også).

eljos sa...

tusen takk, det varmet et gammelt båthjerte som savner båtlivet

Laila Anita sa...

Tusen takk for mange flotte kommentarer :-) Er ikke vant til å få så mange kommentarer her inne så jeg har ikke fulgt helt med :-)

Det var en superfin tur med godt vær og kjekt selskap. Håper vi får mange sånne turer fremover!