torsdag 5. mai 2016

På tur - Grazalema - Arcos de la Frontera - Jerez de la Frontera

Ettersom jeg la opp det meste av turen så måtte Astor få sine ønsker oppfylt også. Han ønsket å dra til Cadiz og Gibraltar. Ettersom vi allerede hadde leiebil og han var sjåfør så var det jo ikke noe problem for meg. Vi bestilte dermed en overnatting i Jerez de la Frontera og dro på en todagerstur. 

Først må jeg vet snakke litt om parkeringen i Alora... Den ligger på tre nivåer og det var stort sett greit å få parkering. Vi parkerte på det midterste nivået da dette var mest naturlig for oss. Det stod et skilt der, men for oss som er dårlige i spansk så var det ikke forståelig. Når det er sagt så burde vi ha sjekket opp hva det betydde. Vi visste at på mandag skulle det være marked i byen men vi greidde ikke å finne ut på hvilket torg markedet skulle være. Ettersom vi skulle på tur så gadd vi ikke bruke tid på å finne dette mandag morgen. 

Men vi fant det.... på parkeringsplassen hvor vi hadde parkert... :-( På skiltet stod det nemlig at man ikke kunne stå parkert der på mandager, på grunn av marked... Ei dame henviste oss (på engelsk) til politiet som hadde tauet bort bilen vår. Heldigvis var politiet like rundt hjørnet. Jeg såg tusenlappene fly....

"Heldigvis" ble det ikke mer enn 75 Euro, og etter en time var vi klare for tur.

Ettersom vi var i Ronda på lørdag kunne vi kjøre direkte til Grazalema som ligger like forbi Ronda. På motorveien går det som det suser så det tok ikke lang tid før vi var fremme.


Er du i Malagaområdet og ønsker å besøke en by, så besøker du Grazalema. Denne ligger idyllisk til og er en fantastisk flott by. Du drar ikke hit for å shoppe, for butikker er det ikke mange av, men det er bare så utrolig vakkert der. 


Like før man kommer opp til Grazalema er det en rasteplass der vi tok en stopp før vi kjørte inn i byen. Der møtte vi to dansker på motorsykler og jeg fikk være litt turistinformasjon :-)


Man kjører tvers gjennom byen og kommer så til en parkeringsplass med en fantastisk utsikt både over byen og dalen 



Ved parkeringsplassen ligger et hotell med en fantastisk beliggenhet. Men det var ikke så mye folk å se og det var ikke vann i bassenget. 







Sånn skal jeg ha på veggen hjemme!


Foran kirken (kirken er bak meg) var det en større plass hvor trærne var "lenket" sammen. I enden var det en liten kafe. 




Det var godt skiltet så det var lett å finne parkeringen.






Her ble det en lettere lunsj og da ble det tapas





Alt var så hvitt og pent og rent!




Dette er tatt fra toppen av byen, her går veien videre vestover mot Jerez.





Like forbi Grazalema er det et av de beste turområdene i Andalucia og tar man av til høyre kjører man opp i fjellet til et utsiktspunkt.


Her er det godt tilrettelagt men jeg trodde utsiktspunktet var på andre siden (bak ryggen min), da hadde vi fått utsikt ned mot den lille byen Zahara og en større innsjø som ligger ved byen. Så dette ble en liten skuffelse.



Vi kjørte forbi Benamahoma


Arcos de la Frontera låg ikke på listen min før vi reiste fra Norge, men jeg skjønte at det var en by vi måtte stoppe i ettersom vi likevel måtte forbi der. 




Hadde jeg visst at det var uendelig mye bakker så hadde jeg kanskje stått over. Det stod at det skulle finnes noen utsiktspunkt, men de vi fant var bare fra byen, og ikke med utsikt over byen. 























Absolutt verdt et besøk!

Her ser man byen fra hovedveien i retning Jerez. 


I Jerez hadde vi booket et rom gjennom airbnb.com. Mannen i huset (til venstre) spiller flammenco-musikk og denne kvelden hadde han en kompis på besøk og de underholdt oss en liten stund.


Fin hilsen på badet


Jeg har vært i Jerez før (9 år siden), men da var jeg på jobbtur og ble kjørt fra sted til sted. Kan ikke påstå jeg kjente meg igjen i det hele tatt.


Hjemløse katter fikk seg litt mat i det vi gikk forbi.









Ettersom vi var i gåavstand fra huset vi overnattet i så kunne vi ta oss et glass vin/øl begge to. Vi fant oss en restaurant hvor det såg lunt og fint ut. Den het Don Pepe. Dit skal jeg iallefall ikke gå en gang til. Først ble servitøren sur fordi vi ikke ønsket å bestille det han foreslo (vi spurte ikke han hva han ville foreslå), og vi fikk absolutt ikke det vi bestilte. Astor var omtrent ferdig å spise sin mat før jeg fikk min. Jeg bestilte kyllingfilet og fikk kyllinglår. Ikke ofte jeg klager på maten men her måtte jeg be om nytt. Astor hadde tidligere gått forbi kjøkkenet og det var dårlige greier, bare mikroovner... På to av nabobordet satt det tilsammen 9 norske ungdommer og på det ene bordet var det ei som fikk mat, hun spiste opp før vi gikk, de andre hadde enda ikke fått mat. Sånn skal det ikke være. Det eneste som var bra med den restauranten var stolene, de var gode å sitte i!



Så var det bare å finne tilbake til rommet og gå til ro, vi skulle jo tidlig opp neste dag for å dra videre.

Her er ruten vi kjørte til Jerez, og videre via Cadiz til Gibraltar og tilbake til Alora.





Ingen kommentarer: