lørdag 4. november 2017

Første del Hellastur september 2017

Dagene flyr og det er nå en måned siden vi kom tilbake fra Hellas og en flott uke på seiltur. Det har vært travelt så det har ikke vært lett å finne tid til blogging. Men nå kommer det litt etter litt, kanskje blir jeg ferdig med turen i løpet av helga...

Vi dro torsdag 21.september fra Bergen. Denne gangen reiste vi med KLM via Amsterdam og selv om det ble mange timer venting i Amsterdam så var det en grei tur.

Dag 1 - Bergen - Athen

Her er vi vel cirka midtveis... over Østerrike kanskje? Høye fjell iallefall!

Så er vi kommet oss over Hellas

Vi landet på ettermiddagen i Athen og denne gangen hadde vi bestilt transport til hotellet. Sist tok vi bussen og det følte vi ble bare stress. Nå ble vi kjørt til hotellet av en hyggelig taxisjåfør.

Vi bodde alle sammen på Hotel Poseidon som ligger like over havnen i Alimos. Vi hadde betalt oss opp litt så vi fikk flott utsikt.

Det var mye trafikk mellom hotellet og stranden, men når man endelig får fint vær og fin utsikt så er det akkurat som man ikke hører lyden av trafikken...

Oppe på hotellet er det bar og basseng. Greit når stranden ikke kunne brukes på grunn av oljesøl. Men det blåste ganske heftig så det var ikke mye vi brukte takterrassen.

Restauranten på hotellet ---- skal ikke brukes igjen. Vi prøvde den kvelden vi kom og ble møtt av verdens lateste servitør, her var det ikke mye vilje til å servere oss, vi måtte nesten be om mat og drikke... Det var kjekt å møte alle de andre da, de fleste som var kommet tidlig var også med på turen for to år siden.

(det må sies at frokostrestauranten var av en helt annen kvalitet og serverte en fantastisk frokost!)

Det blåste godt ja, vi kunne knapt sitte på verandaen første kvelden.

Dag 2 - Athen

En stor oljetanker hadde gått på grunn en uke før vi kom nedover og det var mye oljesøl langs strendene. Her ble det gjort en stor jobb for å få ryddet det bort. Det luktet også. Men ikke alle brydde seg..... Det hang skilt om at strendene var stengt.

Noen andre som la merke til denne havna? Her var det nemlig ikke åpning til å komme seg ut...

Om formiddagen var det akkurat passe temperatur til å gå seg en tur i retning Flisvos Marina.

Kanskje vi skal gå opp i størrelse til neste gang?

Hotellet vi bodde på. Først bodde vi i tredje etasje helt til venstre, men når vi kom tilbake til hotellet fra denne spaserturen måtte vi bytte rom til 6. etasje til høyre. Dvs. dobbelt så stor balkong og balkongdør både fra soverom og bad. Her skal vi bo neste gang også!

Panoramabilde fra balkongen. Veien er i virkeligheten ikke svingete...

Bilde tatt fra balkongen og inn på badet. Har kunne vi sitte i badekaret og sole oss :-)

Dette bildet er ikke av meg... men av fuglen som sitter på stolen min. Tror den ville ha mat

Dag 3 - Athen - Cape Sounion

Ikke mye bilder fra den dagen. Den ble brukt til organisering, hamstring av mat til turen og å vente... Vi fikk ikke overlevert båtene (vi var tre båter sammen) før rundt kl. 15, i tillegg måtte vi vente på noen som skulle komme med fly. Så det var nesten mørkt før vi kom oss avgårde. Denne dagen skulle vi "bare" seile sørover til Cape Sounion, men det er langt nok i mørket.

Her ankret vi opp og gikk til køys.

Dag 4 - Cape Sounion  -  Kithnos

Det var deilig å våkne opp til sol og fin temperatur, og faktisk se hvor vi var. Her ble det spist frokost og litt bading, før noen ville ta seg en tur inn til lands.

Litt kronglete å finne stien opp men det var en fin tur og da vi kom opp fikk vi utsikt sørover mot Kithnos hvor vi skulle videre.

Det var ikke bare vi som hadde ankret opp for natten

Så var det på tide å komme seg videre i retning Kithnos. Det blåste fin vind og det ble en fin dag på sjøen.

Utpå ettermiddagen ankom vi Loutra, nordøst på Kithnos.

Her var det bare å komme seg bort til den varme kilden de har i ene kanten på stranden.

Ikke så stor plass, så når vi kom hele gjengen ble det fullt. Men det varme vannet kom også utenfor slik at det var deilig temperatur på stranden også.

Ikke mye å holde seg fast i...

Her, innerst i vika spiste vi denne kvelden.

Ikke store byen men veldig koselig og stedet anbefales om du er på seiltur!

Så var det å gå til ro for natten før vi dagen etter skulle videre til Syros!