mandag 1. januar 2018

Vinterhage

Astor kjøpte huset her i 2009, og jeg flyttet inn i 2010. Da såg det slik ut på sørsida av huset. Det vi ser til høyre her på bildet er en veranda som ikke har allverden til størrelse. Rekkverket på verandaen er tildels revet. Bildet er tatt omtrent midt i det som nå er vinterhage.

Etterhvert skiftet vi bordkledning på huset, dette bildet er også tatt mot sør. 


Inngangspartiet til kjelleren slik det såg ut da Astor kjøpte huset. Ikke store verandaen akkurat. 


Mye rot... 


Endelig sommeren 2015 fikk vi fjernet den gamle verandaen. Vi hadde en lang kamp med naboen og kommunen om å få bygge ny veranda slik vi ønsket det. Klarsignalet fikk vi rett før jul 2014.  


Huset vårt står i en bratt skråning og er bygd over flere nivå. Nederst har vi en bod som egentlig ikke kan brukes til så mye fordi det renner vann inn der. For å utnytte arealet valgte vi å bygge terrasse over dette området, og vinterhagen kommer da etterhvert innenfor det røde rekkverket til venstre i bildet. 


I forbindelse med støping andre steder på tomten kom "grunnmuren" på plass for vinterhagen. 


Her står jeg omtrent midt i rommet som er blitt vinterhage i dag.




Bildet under er tatt senhøsten 2015 og vi har enda et stykke igjen før veranda og vinterhage er på plass.


Våren 2016 kom med brask og bram, sol og sommer og vi fikk etterhvert fantastisk god hjelp av våre gode venner fra Syria og Irak (savner dere!!) Her skal bjelken som skal holde verandagulvet/vinterhagetaket på plass. 





Stenderverket fikk vi hjelp av snekker Roger Madsen til å gjøre, men resten har vi stort sett gjort selv. Eller fått god dugnadshjelp :-) 






Etterhvert fikk vi hjelp fra Nina Seljestokken til å legge glassfiber på verandaen slik at den ble tett. 


Litt blast bilde, men det er tatt med linse fra båten.. 


Etterhvert fikk vi på glassrekkverk 





Det gikk enda litt tid før vi begynte på vinterhagen men her er vindu, vegg mot øst og skyvedører kommet på plass.



Et lite inngangsparti ble laget




utenfor den opprinnelige kjellerdøren var det en bit som ikke var på samme nivå som resten


her måtte vi støype litt






vegger og tak ble isolert med god hjelp av Husam.


Den opprinnelige grunnmuren var mindre pen. Her drømte jeg egentlig om en dobbel glassdør (der hvor vinduet er), men skulle vi hatt det hadde vi ikke kunnet bli ferdig med kjellerstuen innenfor før vi ble ferdig med vinterhagen, og det hadde jeg ikke tid til. 







Gulvet er klart til avrettingsmasse


Satser på mange soltimer her inn! 


Den opprinnelige grunnmuren fikk litt flislim på seg før maling


Jeg hadde veldig dårlig magefølelse da jeg kjøpte maling.. fikk dårlig hjelp og fikk ikke fargen jeg hadde tenkt. Prøvde denne, men ble aldri fornøyd




Avrettingsmassen er kommet på, bare å vente på tørking


Så var det flislegging og fuging.... aldri mer...


vi vasket og vi vasket.... kjentes ut som vi hadde vært på en lang fjelltur...


Så gikk jeg til Fargerike for å se om de kunne hjelpe meg med en bedre farge på murveggen. De traff på første forsøk! 



Etter noen uker med venting og stress med tanke på å bli ferdig til juleferien, fikk vi endelig tak i sjøbodpanelen fra Moelven, farge kullsort. Ble såååå tøft! 


Litt forandring siden Astor kjøpte huset


Speilet jeg kjøpte på Black Friday er på plass og adventsstakene er på plass i vinduene.  



Vi dro til Spania i julehelga og tok en pause. Det ble litt listing i romjula da vi kom hjem, men er ikke helt ferdig. Jeg hadde en plan om nyttårsfeiring her så vi bare måtte ta en liten pause. Møblene er provisoriske enn så lenge, vi får se hva vi gjør når våren kommer. 



Bordet er hentet ut fra kjellerstua, spørs om det blir satt inn igjen. Her blir det mange måltider nemlig!






Våre greske venner var invitert på nyttårsfeiring og det var veldig kjekt 


Fra å være tett tak for å kunne lagre ved og henge opp klær, til en vinterhage, så er egentlig dette blitt et allrom som kan brukes hele året. Jeg er kjempefornøyd og kjempestolt over den jobben vi har gjort. Spesielt stolt over min kjære Astor som har gjort det meste selv (med god hjelp fra meg :-) ) og som fullfører mine ideer. Snakk om handyman!! 

Har du lyst å se? Bare stikk innom, jeg har funnet godstolen og her blir jeg sittende en stund!






Ingen kommentarer: