lørdag 4. mai 2019

påsketur til Wales del 2

Før vi reiste over googla jeg Snowdon og fikk veldig lyst til å gå opp på Wales sitt høyeste fjell. Da vi kom bort der hadde familien mange planer så jeg la det egentlig fra meg. Men skjærtorsdag fikk vi låne bilen og vi tok fatt på noen mil med venstrekjøring...

Vi kjørte først til Pen-Y-Pass for vi tenkte å gå derfra, men da vi kom dit var vi allerede seint ute og all parkering var full. Vi kjørte derfor videre til Llanberis og parkerte der. Det er lett å finne parkeringen. Litt flaks hadde vi, vi rakk akkurat å betale for parkeringen og gå bort til buss-stoppet så kom bussen vi skulle ta opp til Pen-Y-Pass. Dermed fikk vi startet turen derfra som planlagt.

Pen-Y-Pass

De første fem kilometerne gikk vi stort sett på god grusvei og det var lite stigning, iallefall den første delen. Snowdon er fjellet i midten.

Mye idyll innover

Litt stigning når vi nærmet oss det innerste vatnet

Midt i bildet ser dere stigningen hvor vi skal gå opp til toppen

Det tok ikke så veldig lang tid før jeg begynte å bli sliten

Mye stein og mye folk

Så var vi endelig oppe, iallefall omtrent. Når man kommer opp på flata må man gå noen hundre meter i retning toppen, men det er ikke så veldig mye stigning igjen når man har kommet hit. Det går tog opp her, men iallefall på denne tiden så gikk det ikke helt opp

Her er stien vi gikk opp. Vi kom på stien der nede ved vannet og fikk stigningen derifra. På den andre stien ville vi fått stigningen med en gang og så litt til senere. Vi hadde egentlig planer om å gå den stien for den såg lettere ut, men blingset fra start.

Det skal sies at vi ikke gikk opp på toppen her, jeg orker ikke stå en halv time i kø for å få tatt et bilde her oppe..

Da hadde vi unnagjort ca 8 km og ca 750 høydemeter. På tide å gå ned igjen.

Til venstre ser dere togskinnene og til høyre går stien. Midt på der går stien under togskinnene og ned på venstresiden.

Siste togstoppet. Her måtte man nok være tidlig ute for å få plass. Greit for folk som ikke kan gå opp.

Halvveis-hytta

Der nede ser vi Llanberis. Etterhvert som vi kom nedover ble det varmere og varmere. Skikkelig
t-skjortevær da vi kom ned. Da fortjente vi en is!

Vi brukte ca 6 timer på denne turen. Kunne nok ha gått mindre tid. Fin tur, anbefales!