tirsdag 24. september 2019

Tur til Trivselsskogen på Sandane og båttur til Rognaldsvåg - sommerhelg i slutten av september!

I et år har jeg tenkt at vi måtte komme oss til Sandane og gå den fine turløypa i Trivselsskogen. Men dagene går og helgene går, så det har ikke blitt tid rett og slett. (eller vi har ikke funnet tid) Denne helgen skulle vi ha besøk av jentene fra UWC (United World College) i Fjaler, som vi er vertsfamilie for. Dvs det var to av de og så hadde de med seg en venninne. Amber fra Belize og Haleigh fra Canada går nå andre året (skolen er toårig) og vi har vært vertsfamilie for de i et år. Rebekka fra Danmark går også på skolen og fikk være med da vår tredje jente ikke kunne denne helgen. Værmeldingen lovte godt vær, men litt varmere lenger inne i fylket enn her ute ved kysten så det var da jeg tenkte at det måtte passe fint med Sandane. Ettersom vi har sjuseter tok vi også med oss våre to største "tantebarn" fra Irak. Dette er en familie som bor i Florø, og vi kalles nå tante og onkel.

Les mer om hva Trivselsskogen er på www.trivselsskogen.no

Det er enkelt å finne parkeringen. Vi kjørte via Hyen da dette er kortest, og en fin biltur, selv om den er Norges nest værste vei... Vi kjørte gjennom sentrum, og da vi kom opp på E39 tok vi til venstre. Etter en kilometer var det skiltet til Trivselsskogen på høyre side. Stor parkeringsplass og vi kjørte helt inn etter tips.

Rett ved parkeringen starter stien som heter Bekkestien. Og som den sier, den går langs en bekk.

Jeg viser på kartet hvor vi er og hvor vi skal. Var jo ikke helt sikker selv heller ettersom jeg ikke hadde vært her før.

Ganske raskt kommer man til TIN-campen. (TIN = Trygg i Naturen) Her hadde vi i utgangspunktet tenkt at vi kunne grille, men denne dagen var det reservert for en bursdagsfeiring. Dagen etter skulle det være bingo her og førstkommende helg er det konsert med Eva Weel Skram. Så her skjer det litt forskjellig. Et veldig fint område som nok blir mye brukt!

Litt selfie må til!

Her var det toalett

Stien er fint tilrettelagt hele veien

Vi såg mange forskjellige sopp

To gode venner fra UWC, Amber fra Belize og Rebekka fra Danmark

Og så måtte jo alle sammen...

Wafaa - verdens beste

Ganske raskt kom vi inn i Kjærleiksskogen. Her gikk det i hjerter i alle varianter. Og en og annen sopp. Wafaa fant denne, en ganske mektig variant!

Etter Kjærleiksskogen gikk vi videre opp til Draumekvila, som er dagsturhytta i Gloppen. Da ble det også brattere og brattere

og plutselig var vi der! For en utsikt!

Jentene fant seg godt til rette med litt sjokolade. De tok det med knusende ro, de trodde de bare skulle hit...

en fantastisk utsikt fra hytta

Videre gikk veien opp til Utsikten hvor vi skulle møte Anne, som jeg kjenner fra tiden på reisebyrået i Førde. Her begynte trappene...

siste stykket... begynte å bli sliten her ja

Astor og Wafaa på toppen!

Oppe på toppen her møtte vi Anne som ville ta oss med til stølen sin. Hun hadde bil så hun kjørte to runder for å få med oss alle. Vi i runde to begynte å gå mens hun kjørte resten. Her går man også om man vil gå hele runden og gå ned igjen Holevikfossen.

Å komme opp til Austrheimsstøylen var bare helt magisk og jeg er helt sikker på at de andre er enige med meg. Anne er et fantastisk vertskap og hadde satt frem solstoler til oss og kaffen stod klar.

Jeg elsker å være på sjøen men jeg merket nå at jeg også savner å kunne dra til fjells og finne roen på ei lita hytte.

Vi hadde med oss vafler og saft, så her kunne vi virkelig kose oss.

Etter en stund var det på tide å dra videre og Anne ble med oss ned til Holvikfossen/Fosseteateret.

Den himmelske freds plass

Flott utsikt over Sandane. Her er hele gjengen samlet

Her delte vi oss i to grupper. Vi spreke (:-) ) skulle gå ned igjen til bilen, mens resten satt på med Anne ned igjen.

Her var det også mye trappe, så man blir godt gele i føttene etterhvert. Men veldig flott og spesielt her ved foten av fossen

Godt slitne kjørte vi ned til sentrum hvor vi fant et sted å grille medbrakt mat. Sola gikk etterhvert ned bak fjellet så da var det bare å komme seg hjemover. En fantastisk dag på Sandane og en stor takk til Anne som stilte opp! Det var veldig kjekt!

Søndag var det også fint vær så da var vi klare for båttur. Ikke mye seilvind så det ble motorisering. Ettersom det var så stille så seilte vi rundt Kinn og fikk Ytterøyane på nært hold.

I Rognaldsvågen er vi forholdsvis ofte, vi liker å ta med oss folk ut til denne flotte plassen. Her ruslet vi oss en tur mens Astor satte fårikålen på kok. Vi delte oss i to, der noen gikk rundt Harefjellet mens jeg tok med meg noen og gikk i nærområdet. Her fikk vi sett alpakkaene og det var populært spesielt for barna som var med.

En fornøyd gjeng spiser fårikål på kaia i Rognaldsvågen. Smakte fortreffelig! (fårikålen var kokt opp hjemme kvelden før, så den stod ikke på kok i flere timer i båten :-) )

En fantastisk septemberhelg, skulle gjerne hatt mange slike!