torsdag 17. juli 2008

Skei Hotell 12.-14.juli

Siste feriehelgen benyttet vi sjansen til å dra til Skei Hotel sammen med Ulf og ungene. Malin og jeg dro innover på lørdag formiddag, mens Ulf og ungene kom til middag. Malin og jeg benyttet sjansen til å bade et par runder. Et ikke så altfor stort basseng, men rundt 30 grader i vannet og det var bare utrolig deilig.


Middagen var som vanlig god (men det skulle vel bare mangle til den prisen...). Etter middagen ble det en ny runde i bassenget, for meg og Malin ble det tredje runden. Så ble det litt vin og ungene sjekket ut hotellet.


Søndag var vi oppe klokka åtte for å gå i bassenget før frokost. Galskap egentlig... det er jo ferie!! Etter frokost dro vi en tur til Fjærland for å se på Bøyabreen. Jeg har vært der noen ganger før og her er bilde fra første gangen:

Og sånn er den altså blitt nå.... Så den krymper, helt klart! Det første bildet er vel tatt for omtrent ti år siden.






Erlend og Markus på vei bort til breen.
Ulf og meg og såvidt ungene :-)

Og dette måtte jeg bare ta med også... dere får finne overskrift selv :-)
Og den dobbelhaka... den skal BORT!!!!
Derfra gikk veien til Årdalsdalen på nordsiden av Jølstravannet. Vi viste ikke helt hva vi skulle, men det var skodde i fjellet så vi hadde ikke planer om den store fjellturen.
Vi startet ved Legestøylen der Malin og jeg har vært mange ganger før, bl.a. for å plukke blåbær. Nå var ikke blåbæra så veldig moden, men det blir nok en del der i år også. Vi begynte å gå opp mot Stegsvatnet, og det var veldig fint å gå innover der. Fin sti hele veien, og ikke særlig bratt heller. Ikke før siste kneika. Da sleit jeg, men da vi var ferdig med den kneika så var vi oppe!
Svett og sliten var jeg, men så utrolig godt likevel!
Stegsvatnet ligger ikke mer enn ca 780 moh, men antagelig pga fjellene så låg det enda is på vannet. Og vannet var kaldt. Skikkelig kaldt. Holdt nok ikke mer enn et par grader. Det blåste litt, så vi ble ikke så lenge der oppe.
Innover til venstre bak fjellet der ligger Longvasshytta. Ikke så veldig langt igjen, men vanskelig sti langs fjellsida, der det har gått mye ras, og der det tildels var en del snø igjen enda.

Vi traff ikke så mange til fjells, bare disse :-)
På tur ned igjen. Ulf med dalen i bakgrunnen.
Og så meg med dalen i bakgrunnen. Det er litt bratt bak meg. Ungene er nemlig før oss i løypa, og de ser man ikke her.
Markus tar sats og hopper!
En lang seig dal egentlig, men som sagt, veldig fint å gå. Kanskje finere å gå opp enn ned.
Årdalsdalen
Disse møtte vi på vei ned igjen. Må nok være ærlig å si at om jeg hadde vært alene så hadde jeg gått en lang omvei.... Men jeg hadde jo med meg en stor sterk mann :-)
Her startet vi, ved Legestøylen.
Så var vi tilbake til hotellet. Jeg var våt og kald så det var utrolig deilig med et varmt bad. Vi storkoste oss!
Malin i storslag i bassenget!
Markus er ikke svømmedyktig, men likevel en propell i vannet!
Etter bassenget spiste vi middag på bensinstasjonen på Skei. Enkel middag, men vi tok oss ikke råd til en middag til på hotellet. Tilbake på hotellet ble det litt vin på oss voksne, mens ungene styra med sitt.
Mandag stod vi opp 07.30 for å få en runde i bassenget før frokost. Etter frokost pakket vi og sjekket ut og dro hjem. Ulf skulle til campingen for en siste natt der med ungene, mens jeg skulle på jobb. Malin tok bussen alene for første gang fra Førde til Brandsøya. Det gikk fint.
Det var en pangstart da jeg kom på jobb. Jeg rakk ikke å sette meg ned engang før jeg tok telefonen. Det er dårlig vær og det virker inn på folk. Nå skal alle som har ferie sørover. Men dessverre er det ikke plass til alle....

Ingen kommentarer: