søndag 7. juni 2009

Hovdendag 07.juni 09

I dag har det vært en merkelig dag. Jeg våknet med et brak rett og slett. Først da Ole skulle opp 05.45 (forferdelig på en søndag), så da han kom og sa "ha det bra" og så banket Malin på døra halv ni; "mamma det ligger en tohundrelapp og en lapp med "øy tur" " ..... Hæææ?? Jeg var nok ikke så veldig våken så hun måtte gjenta det et par ganger før jeg oppfattet det hele. Turlaget skulle ha tur til Hovden i dag, men jeg sa i går at jeg ville droppe den fordi jeg ikke hadde råd. Men da var det bare å hive seg rundt da!! 08.35 ringte jeg turlaget for å høre om det var plass på båten, og 09.00 var vi på vei ut døra her!! Var vi ikke kjapp da så vet ikke jeg!
Det var satt opp ekstrabåt utover til oss, og dagen startet litt overskyet. Det første stykket gikk vi på veien.
Så tok vi av fra veien og begynte litt høydevandring. Det var ikke værre enn at hvem som helst kunne være med på denne turen, selv om jeg ble nok godt svett i første bakken.
I sør kunne vi skimte Kinnaklova
Fin stigning et lite stykke
Og der kom vi fra. Øverst til venstre skimter vi Terdalskeipen og Klauekeipen.
Når vi kom på det øverste punktet så ser vi plutselig vestover
Nordsjøløypa ble åpnet for noen år siden og her er det gjort et godt arbeid
Minuset med å bli tatt på senga var jo at jeg ikke rakk å lade batteriet til kameraet mitt... Jeg tok jo masse bilder i går, så jeg tenkte tidlig på at jeg kom til å få problemer. I tillegg var batteriet på kameraet til Malin tomt, men det har heldigvis vanlige AA-batteri og det hadde jeg liggende i skuffen. Så det reddet dagen!
En konsentrert mamma i nedoverbakken
Dessverre har en eller annen fingret på linsa til Malin så det er en fingerflekk på alle bildene... Dette såg jeg ikke før etterpå :-(
Vi begynner å nærme oss Domba, som skulle være første stopp
Løypa er godt merket hele veien
Utsikten er det ingenting å si på
Da er vi i Domba, og vi skriver oss selvfølgelig inn i boka!
Mor ser litt sliten ut, men har det nok bra :-)

Ikke mange husene som stod her, men det har bodd folk her. Ungene brukte denne stien vi gikk som skolevei. Det hadde jo vært utenkelig i dag.


Godt skiltet

Mange fra Brandsøya var med og her har vi tatt igjen Ingunn (nei, hun er vel strengt tatt ikke fra Brandsøya da men :-)), Asta, Mona, og Bente. Malin henger seg fint på Bente og Ingunn som går fremst. Ingen sinke der i gården nei!

Fint terreng å gå i, men litt vått enkelte steder. Hadde nok vært bedre å gått i gore-tex skoene mine, men det gikk bra å gå i joggesko. Jeg hadde med tørre sokker som jeg skiftet til etterhvert.

Når vi kom lengre nordover ble det mye fint å se
Mona, Bente, Malin, Ingunn og Asta
Kvanhovden fyr var neste mål og rett bak der ligger fyret
Vi kunne visstnok gå langs stranden her, men det var noe steinete, så vi valgte å følge stien oppe i høyden. Det var vel den værste bakken på hele turen.

Malin bestemte seg raskt for at Ole er en snill kar :-)
Fyret ligger idyllisk til
Mye fin blomster vokser godt i havgapet
Mye Brandsøyfolk ja; Asta, Solveig, Malin, Bente, Mona, Trond
Og på fyret fikk vi servert vafler og kaffe
Nordover mot Bremangerlandet
Mot Batalden i sør


Midt oppi høyden der gikk vi for å komme til fyret. Vi kom fra høyre og fortsatte videre til venstre for å gå til Hovdevåg.

Solen ble sterkere og sterkere og da vi gikk fra Kvanhovden fyr så var det rett og slett sommertemperatur.

Tilbake igjen var det Malin som holdt tempoet
Fint terreng å gå i den siste biten også, men litt mer skog

Jeg har vært på Hovden en gang før, det var på "øyane over" i 2005. Da gikk vi opp dalen du ser midt i bildet. Jeg hadde kamera med den gangen, men jeg tok ikke et eneste bilde. Og det har sin klare grunn, jeg såg INGENTING!!! Det regnet nemlig hele turen, og det var skodde, så vi såg ingenting. Det var rett og slett en forferdelig turdag! Hadde vi hadde litt mer tid i dag så hadde jeg vurdert å gå over fjellet på tilbaketuren, bare for å ha sett hvordan det var.

I Hovdevåg stod det to karer klare til kjøring tilbake til Barekstad. Dette bildet tok jeg mot Botnane mens vi kjørte
På Barekstad var grendahuset åpent med kafe, så der satt vi den siste timen og koste oss i sola
****
Så igjen; takk Ole for at du gav meg denne fine dagen, selv uten deg :-) Det har vært en aldeles nydelig turdag! Nå er vi bare trøtt og slitne, ikke akkurat klar for en ny arbeidsuke nei.....

1 kommentar:

Anonym sa...

Det var så lidt :-)
Godt i havde en fin dag