lørdag 30. april 2016

Dag 2 - Antequera og El Torcal

Dag nr. 2 gikk til Antequera og El Torcal.

Det er fine veier i mange retninger og med oppi 120 i fartsgrense så var det fort gjort å komme seg et sted.

Først kjørte vi opp til Fuente De Piedra. Det er en innsjø som ligger i nærheten av Antequera. Her hekker Flammingoen fra mars og vi håpte å få sett den.

Det var mange fugler der men flammingoer såg vi bare flygende og det var ikke så enkelt å få bilder av de. Litt skuffende egentlig. Kunne brukt tid på noe annet.

Etterpå gikk turen til byen Antequera. Den er mest kjent for sine 26 kirker.

Også her var det en festning på høyden med flott utsikt over byen

Her spiste vi lunsj på La Cantina midt i sentrum. God mat og god service!

Ikke godt å finne parkering, men til høyre her i rundkjøringen låg et parkeringshus. Der hadde de til og med bykart og kunne vise oss hvor vi skulle gå! Supert!

Ovenfor Antequera, i retning El Torcal, ligger enda et utsiktspunkt med en restaurant.

Nå gikk turen til El Torcal og det bar opp i høyden

El Torcal ligger på 1200 moh og er et fasinerende fjell, ligner på et månelandskap.

I starten var det mye vått og kanskje litt kronglete å finne frem. Det skulle være merket med gult og grønt men vi fant ikke noen farger. Det var stolper underveis, men fargen var nok blitt borte. Den korteste løypa skulle ta 45 minutter og den lengste 2 timer. Jeg hadde lest meg til 2 og 4 timer så vi hadde rikelig med tid. Vi gikk selvfølgelig den lengste.

Innimellom åpnet det seg opp med litt slette, men så var det gjerne litt trangt for å komme seg gjennom neste åpning.

Man kan jo lure på om man kommer seg imellom her

Det ble litt bedre sti etter at vi hadde gått halvveis.

Vi brukte omtrent 2 timer på den lengste runden og da tok vi oss god tid. Vi var jo der for å se :-)

Før man kommer helt til enden kan man gå opp på høyden og få med seg utsikten. Helt fantastisk!

Helt til høyre langt der borte ligger Alora. Vi såg byen fra fjellet men det var ikke så godt å få det synlig på bildet.

Og vi såg helt til Malaga

Her har man kiosk, restaurant og toaletter

Og det er laget til et utsiktspunkt slik at man faktisk kan komme her selv med rullestol

Her er kjøreruta jeg laget hjemmefra. Anbefales ikke! Det såg jo så mye kortere ut å kjøre via Villanueva de la Concepcion enn å kjøre tilbake til Antequera.... joda... Forskjellen er at via Antequera så var fartsgrensa på opptil 120 og fine veier. Den andre veien var vel maks 40... og grus og annet.... Jeg var HELT sikker på at vi før eller siden så måtte vi snu...

Og derfor tok jeg ikke noen bilder av veien, bare disse bildene av røde valmuer

Lykken var stor da vi omsider var tilbake til Alora, uten å snu. Et råd; ikke prøv det samme!