onsdag 28. mai 2008

Jendemsfjellet 633 moh

Jendemsfjellet, omtrent slik vi ser det hjemmefra. Man kan også gå langs ryggen på venstresiden her, fra oss, men det er mye smalere og ganske bratt. Jeg og Kim Atle (brodern) gjorde det en gang for flere år siden. Det var sist jeg var der oppe.
Jeg hadde allerede før jeg dro på ferie bestemt meg for at jeg skulle ta turen opp her. Så tirsdag gikk turen. Det er godt merket ved parkeringen på Jendem men resten av veien er umerket. Det er likevel lett å finne frem. Første delen av turen går langs en skogsvei, først til et gammelt gårdsbruk som brant ned for mange år siden, så videre oppover i lia, før stien tar over. Etterhvert kommer man over skoggrensen og man får en flott utsikt.
Her har vi kommet over skoggrensa, og begge er fortsatt ved godt mot.... Jeg må ærlig innrømme at jeg etterhvert møtte veggen. Det var rett og slett veldig slitsomt, og tildels var det klatring. Malin gikk også lei og var flere ganger bestemt på at nå hadde hun nådd toppen. Men vi kom oss da opp begge to, og brukte 1,5 time.

Et flott skue får man når man kommer til topps. Her ser dere Hoemsneset til venstre, Elnesvågen på den andre siden av fjorden (kommunesenter), videre Aureosen nederst i høyre hjørne.
Her ser vi vestover, med Gossen til venstre, Vågøya i front midt i bildet, og lenger ute skimter vi Bud og Bjørnsund.

Kjekt å komme seg opp på toppen ja. Her er meg med Svansholmen i bakgrunnen.

Her har vi Aureosen, med skolen nederst i høyre hjørne (cirka). Der gikk jeg på barneskolen til og med 7.klasse, før vi ble flyttet over til ungdomskolen i Elnesvågen. Nå er det også en nyere barneskole på Jendem.

Her har vi Indre Hoem med Elnesvågen i bakgrunnen, på nordsiden av Frenfjorden.

Malin med Hoem i bakgrunnen.

Og meg med Hoem i bakgrunnen.

Her er utsikten over Gossen. Til høyre på Gossen ser vi Ormen Lange. I forkant her ser vi Langøya hvor det er ganske fint å bade når temperaturen tilsier det. På utsiden av øya (holmen..) er det helleristninger, men sist jeg var der greidde jeg ikke å finne de.
Jeg hadde store planer om flere turer opp her i ferien, men greidde rett og slett ikke huske at det var så tøft å gå opp her. Jeg har lovet Solfrid en tur når jeg er tilbake her ved St.Hans, og skal nok ta turen igjen da. Hun har nemlig ikke vært der, og da er det jo fint å ha en "lokalguide".....

Ingen kommentarer: