onsdag 11. mai 2011

Kosetur til Kinn 8.-9.mai

Hva gjør man med bloggingen når solen og varmen kommer? Den blir iallefall ikke prioritert hos meg. Men jeg skal prøve å dele litt med dere nå!

Sist lørdag dro vi med seilbåten ut til Kinn, en av øyene her ute, langt vest i havet. Det var et flott vær og enda bedre var det meldt til søndag. Det var fin seilevind utover!

Stabben fyr må man forbi når man skal vestover!
Her er Kinn, sett østfra. Brygga der vi skulle legge til ligger her på østsiden, men vi dro litt vestover først for å prøve fisket, i tillegg var det greit å se Kinnakirka og Kinnaklova fra sjøsiden. To passe store sei ble det iallefall!

Jeg hadde sjekket litt ut på forhånd, for målet med båtturen var også å komme seg til fjells. Veldig greit å få både i pose og sekk! På bildet over går stien fra høyre og oppover innover fjellet, og på bildet under så går stien fra venstre og oppover. Man følger et blått tau, men det var ikke så enkelt å se dette fra sjøen.

Dette er vel noe av det folk forbinder med våre trakter; Kinnaklova! Kinnakirka helt til venstre i bildet.

Kinnakirka!

Vi la til der rutebåten legger til, men ved en privat brygge så vi gikk på land og spurte de som bor der. Og det var slettes ikke noe problem å ligge der. Praten gikk jo da, og det gjorde klokka også, så klokka var vel snart åtte (på kvelden) før vi fikk ruslet oss en tur. Planen var å gå ut til kirka så vi fikk fine farger i solnedgangen.

De som bor ved brygga har to fjordinger gående og de satte iallefall pris på å få litt kos!

Mye fine blomster som blir ekstra fine i sola!

Utsikt mot Batalden!

Kinnakirka!

Og Kinnaklova

Ytterøyane fyr helt ytterst til venstre

Da vi kom tilbake fra turen kokte vi seien og spiste ombord. Loff og majones og øl og vin! Livet kan ikke være særlig bedre!

På søndag bestemte vi oss for å gå på fjellet da. Det såg rimelig bratt ut så vi var litt usikre, men det var et fantastisk vær så vi bare måtte. 20 grader og fønvind ytterst i havgapet er bare rått!

Hadde jo vært greit å ridd på tur da... :-)

Det var blått tau helt il topps og store deler av turen var det godt å ha et tau å holde seg i. Men jeg vil oppfordre folk til å ta med seg et par hansker, for det trengs på tilbaketuren!

Det var ganske bratt og dermed ble utsikten bra ganske fort også! Her er kaiområdet og ytterst der ligger vi med seilbåten. Ikke plass til så veldig mange båtene her, så jeg vet ikke om det frister å dra hit sommerstid.

Ikke så godt å se tauet her, men det er nok litt bedre å se hvis dere klikker på bildet. Oppe til venstre er linken. Det er fortsatt ikke på toppen. Sånn i distanse så er det vel omtrent litt over halveis, men det er litt slakkere når man har kommet opp der.

Norskehesten, Alden! Kanskje ett av årets mål?

Utsikten er det ingenting å si på. Her ser vi østover, først Rognaldsvågen og så Florø lenger inne

På toppen! Astor med Ytterøyane i bagrunnen. Ellers er det bare hav å se!

Meg på toppen. Er ganske så sliten her ja!

Utsikt fra toppen og østover

Vi såg at det var en topp som var litt lenger nord også så vi måtte ut der for å se om vi kunne se Kinnakirka fra toppen. Det gjorde vi ikke, men Kinnaklova såg vi! Det som vi også såg var et skar som her går til venstre i bilde over. Lurte litt på om det gikk an å gå ned der.... Det skulle vi ikke lurt på, for det gikk ikke og vi måtte snu å gå opp igjen... Puh...

Kvanhovden fyr sett fra Kinnafjellet!

En fantastisk tur! Sånne skal vi ha flere av i sommer! Og det blir jo litt ekstra når man er så heldig med været da! Vi sov i båten og det sa klunk klunk hele natten, så jeg sov ikke all verden, og det kjenner jeg nå...