torsdag 28. juli 2011

Mitt barndomsparadis!

Jeg begynte å blogge på dette i midten av forrige uke. Så kom fredagen og altfor mange unge fikk sitt barndomsparadis ødelagt av en syk mann. De aller fleste har nok hatt spesielle dager nå. Vi var på Sande på Dansefestival i helga, så vi fikk det litt mer på avstand, men vi var hele tiden oppdatert, og på lørdag ettermiddagen kom ordfører Jenny Følling innom og snakket om det som hadde skjedd. Det var vanskelig å holde tårene tilbake, men det en slik stund var også viktig for oss. Arrangementet som skulle være lørdag ettermiddag ble avlyst, men dansen på kvelden gikk som planlagt.




Vel vel, nok om det, det er skrevet nok om det som skjedde sist fredag. Det jeg skal fortelle om nå er altså mitt barndomsparadis som heter Kinna. Kinna ligger på Nordmøre, ikke langt fra Torvikbukt. Her vokste pappa opp sammen med sju søsken. Kinna ligger oppe i en dal og du må nesten vite om plassen for å finne den. Det er en trang dal, og du ser ikke annet enn skog før du kommer opp til gården han er fra. Da åpner hele dalen seg og der ligger mitt paradis. Grunnen til at jeg blogger om Kinna akkurat nå, er at det søndag 7.august skal være skuespill på tunet mellom huset og løa, ja nettopp på gården oppi Kinna. Dette heter "Amerikaklåkkå" og skal visstnok være veldig bra. Så klart vi må dit! Gleder meg veldig til det!



Fra jeg var lita har vi feriert her oppe. Her er vi vel tilbake i 1973 tenker jeg, den sommeren broren min var et år gammel. Husker vi satt ute på plenen her ofte med litt kaffemat. De første årene var alle samlet i huset og for oss unger så var det veldig kjekt å være samlet. Til vanlig bodde vi langt unna hverandre så det var kjekt å være sammen om sommeren.


Dukka mi måtte jo få litt kjeks hun også :-)



Hver sommer var det hesteslepp i Kinna. Hesteeiere kom dit med hestene sine fra hele distriktet, og da fikk vi jo lov å prøve å ri litt. Vet ikke om jeg tok skrekken her, for jeg satt ikke på hest igjen før i 1997.


Her har jeg og broren min Tommy fått besøk av Nina (Paradis-Nina), søskenbarnet vårt. Var vi ikke søte??



Som sagt så var det hvert år hesteslepp her oppe og det samlet mye folk. Det var alltid like spennende! Tror vi tok bompenger et år??



Hestene kom heldigvis opp til gjerdet, for meg fikk du ikke innenfor!



Og ja, dukkene var med!



Tror ikke den bilparken der hadde vært så moderne i dag









I bakgrunnen ser vi Svanavollen. En fin tur å gå bort der!


Så kom vi så langt at familiene ble større og større, og det ble rett og slett ikke plass i hovedhuset lenger. Så en etter en bygde de hytte like bortenfor huset. Her har vi kommet oss i "hus" og jeg lurer på om dette var en av de første turene vi hadde med overnatting. Silje er ikke gamle nurket her, så det er vel utpå høsten 86 tenker jeg?


Og så plutselig var hun litt større :-) Hytta har to soverom, dette har vært barnerommet. (det er min badedrakt)


Å grille gjorde vi rett som det var!


Også på vinteren er Kinna et paradis. Her ligger snøen lenge og enkelte vintre har det til og med vært oppkjørte løyper. Her slipper man å gå i kø og det er passe slakke bakker. Her er det søskenbarnet mitt Sigmund som må dra litt!


Noen ligger litt foran!


Silje var flink til å gå på ski!


Det var ikke alltid det var like enkelt å komme seg på utedoen når vi kom opp der på vinteren.



Her er vi vel kommet til rundt 1988 tenker jeg og jeg, pappa, onkel Einar, Øystein og så må det vel sikkert være Kim Atle som er bak kamera her??


Her er gården i Kinna. Hyttefeltet ligger til venstre for gården.


Her har jeg hoppet frem ti år, og Malin har kommet til verden. Her er hun vel bare tre måneder. Noe var sikkert veldig morsomt!







Og et to etterpå var hun litt av et sjarmtroll :-)


Alltid kjekt å dra på hytta i påska, da er det masse snø!



Her er hytta. Utedo til høyre. (ikke spesielt kjekt på vinterstid). Nå er den blitt for liten for familien!



Her er huset på gården, fjøsen til venstre. Her er det utedo (dobbeldekker i fjøsen), Skjønner ikke hva de skulle med dobbeldekker egentlig... var det virkelig mange som gikk på do sammen?? Mulig det var en sånn vi skulle hatt her også! Det er slutt på hestesleppene for mange år siden, men stadig vekk så er det hester som går der oppe.


Fjøsen. Vinduet midt på er vinduet på doen. Mellom fjøsen her og huset skal det altså være skuespill. Blir det strålende vær så blir det en kjempeopplevelse.


Lerka blomstrer!



Også i år ble det en tur i påska. Astor og jeg tok oss en lite rusletur sammen med Leah og Linnea.


Selv om Kinna er langt til fjells, så er det ikke lengre unna sjøen enn at vi drar ned på Krokaberget og fisker innimellom. Er ganske så stolt av den der :-)


Og blåbær er det massevis av!



For et par år siden skulle jeg og Malin på fjelltur, vi hadde oss et par dager alene på hytta.


Nydelig utsikt når man kommer opp i fjellet. Her ser vi helt ned i Tingvollfjorden.


Her ser dere Svanavollen til venstre og Kinna til høyre.




Utsikt østover mot Flemsetervatnet. Et fantastisk turterreng med mange muligheter! Et fantastisk sted hvor jeg finner roen med en gang jeg ankommer! Så jeg gleder meg masse til neste helg! Håper det kommer masse folk!




Ingen kommentarer: