søndag 3. juli 2011

Siste døgn på Utvær

Ja nå tenkte ikke jeg på å blogge noe særlig mer fra selve Utværturen, men da fineværet kom inn fra vest på onsdag kveld så måtte jeg bare ut å ta bilder, og været fortsatte slik på torsdag og da må jeg jo vise hvordan øya er i pent vær!

Det var ganske seint før det begynte å lysne fra vest, men da kom jo også fargene så jeg spratt ut med en gang jeg oppdaget sola!
Vi regnet med at det kom til å bli en fin solnedgang så vi fulgte med utover kvelden og da tiden var inne "sprang" (ja det er helt klart å overdrive!!) opp i fyrtårnet.

Og vi fikk en fantastisk flott halvtime der oppe. En nesten perfekt solnedgang!







På Utvær såg Astor og jeg trilogien av Stieg Larsson fordelt på tre kvelder, meget bra filmer!! Den siste såg vi denne kvelden og pga solnedgangen var ikke filmen ferdig før 01.15. Da vi kikket ut vinduet fikk vi se enda et vakkert syn og på nytt MÅTTE vi bare ut:

Det var rett og slett nydelige farger ute. Jeg fikk ikke lyst til å gå å legge meg og fikk heller ikke sove fordi jeg var redd for å gå glipp av solskinn!



Dagen etter hadde vi frokost før ni, veldig mot normalt... Men vi kunne ikke ødelegge denne nydelige dagen. Ettersom dette var avreisedagen visste jeg jo i tillegg at dagen kom til å gå med til husvask og pakking, så det var bare å komme seg ut på tur!

Vi vasket unna loftet før vi gikk Nordsjøløypa



Ikke så mye strender der ute, men det var en liten en :-)



Det var bare å følge de blå steinene. Noe vått enkelte steder etter mye nedbør døgnet tidligere, men det stort sett veldig fint å gå.

Brynesteinen som vikingene brukte til å slipe sverdene sine!











Og så; Vener av Utvær; dere MÅ reklamere mer for Paradis! Jeg ante ikke hva det var, tenkte bare det var en turløype og ettersom vi hadde sett det meste av øya så tenkte jeg å droppe denne delen. Men da jeg var ferdig med husvasken og Astor ikke var ferdig med å pakke i båten så tok jeg jentene med meg bort der (løypa starter rett ved der båten låt)

Og turen er ikke lang i det hele tatt (vel, jeg trodde ikke det heller), men det som møtte meg gjorde meg paff! Jeg måtte rett og slett sette meg ned på en benk og tenke på at dette kunne jeg ha gått glipp av hvis jeg ikke hadde tatt meg denne siste turen. For FOR et sted!

Disse har jeg ikke sett før, fine, merkelige blomster :-)

Paradis er nemlig en hage. Så mye informasjon om hvem og hvorfor denne er laget skal jeg ikke komme med her, for det har jeg ikke noe informasjon om, men det har vært program på tv herfra iallefall. Det ligger som i en lagune og det er helt fantastisk stille her. Selv om man er bare noen meter fra sjøen så hører man ikke den, og man hører heller ikke noe annet.



Ikke allverden som blomstret akkurat nå, men jeg kan levende forestille meg hvordan det kan se ut her!

Ikke uten grunn at hagen ble kåret til vakreste uteanlegg i Sogn og Fjordane i 2006!

Her var det naturlige stier og trange smug og mange forskjellige planteslag









Ikke så veldig langt å gå tilbake til båten. Denne hagen skulle jeg gjerne ha oppdaget før så jeg kunne tatt meg en stille stund helt for meg selv! Et fantastisk sted som dere absolutt MÅ se når dere er der ute! Hjemturen til Kråkesundet ble rimelig forblåst med store bølger :-)

Ingen kommentarer: