mandag 3. mars 2014

Hyggelig helg i Nordfjord

Denne helgen har vært full av aktiviteter. På fredag gikk jeg tidlig fra jobb for å gå på tur sammen med Ingrid. Jeg skulle skrive om turstier på jobb, så da var det jo like greit å utforske stien selv :-) Været var helt greit, noen dråper i lufta, men ikke nok til å stoppe tur.

Starten går fra Mekevika. Der er det godt med parkeringsplasser. Du følger RV5 noen meter før du går opp til venstre. Den første delen er det godt skogsterreng og stien er godt merket. Etter en liten stund blir det brattere, men når man da først kommer opp på ryggen så er det fint skogsterreng inn til Gapahuken. Det er i underkant av 2 km en vei. Vi brukte ca 50 minutter men det var en del pratestopp, så normal tid er nok litt mindre enn dette.

Dette er en fin familietur, så man kan fint ta med seg ungene. I gapahuken er det grue, og det er masse ved som man kan fyre opp med. Bare pass på at hvis du skal lage bål så må du ha med deg vann til å slukke, for her er det ikke vann i nærheten.

Fint område å leike i!

Jeg savner utsikten når jeg går her, for det er ikke så mye annet å se enn skog. Vi er jo så bortskjemt når vi går i Brandsøyåsen og Storeåsen der vi har god utsikt til havet. Det er også bratt på retur, men vips så er man nede! En veldig fin tur som vi burde gå oftere!

Lørdag gikk turen til Nordfjord, og Alexandra Hotel var målet for helga. Ikke ofte vi tar oss råd til slike turer, men de hadde et supert tilbud denne helga, og ettersom Astor har vært så mye borte fant vi ut at vi skulle unne oss en tur inn dit. Og selvfølgelig MÅTTE jeg planlegge en trimtur. Bare tanken på å bli god og svett og så hoppe i bassenget... hmm... det er så godt!

Rakssetra fikk jeg flere tips om så da tenkte jeg at vi kunne prøve det. Vi måtte kjøre forbi hotellet til vi kom til et skilt hvor det står Oppheim. Så var det bare å kjøre til veis ende. Dvs, vi møtte et skilt som stod "Rakssetra" på og valgte å parkere der. Da vi hadde gått litt fant vi ut at vi kunne kjørt litt lengre før vi parkerte. Men ettersom vi parkerte der så gikk vi også forbi disse gamle husene (bilde over). Oppe i fjellsida der ser vi setra vi skulle gå til.

Det var fin merket sti hele veien, men ganske så rett opp. Kroppen min er nå vant til faste måltider, så jeg skulle ha spist før vi gikk på tur (allerede for lenge siden frokost). Det gjorde jeg ikke, for vi skulle jo spise lunsj på setra, og dermed så gikk jeg på tomgang i bakkene. Tok meg til slutt en halv banan, og det hjalp godt. Jeg bør nok være obs på dette når jeg går på tur.

Det var et par-tre steder med litt is, så der var det å passe på å gå rundt. Akkurat her gikk en elv, så det et typisk sted for is. Henriette og Malin gikk hele tiden foran og rapporte om forholdene!

Endelig oppe! Og for en utsikt! Her skulle vi vært en sommerdag! Det var veldig bra vær denne dagen også, men det var veldig kald vind der oppe, og når man allerede er våt av svette så greidde jeg ikke helt å slappe av. (hadde med meg tørre klær, men det hjalp liksom ikke)

God niste må man ha med seg på tur! I tillegg hadde vi frukt med oss, og kakao :-)

Her var det flere støler å velge i, så her er det mange muligheter for en senere tur.

De som har hytte på setra her må ha mange flotte dager!

Her er bilde tatt på andre siden av fjorden. Det var lett å få øye på setra der oppe.

På søndag (etter frokost, bading og utsjekk) skulle skøyteisen testes ut. Den ligger rett nedenfor hotellet. Henriette og Aleksander hadde  med skøyter og både Astor og Malin fikk prøve seg.

Malin hadde ikke stått på skøyter før, men prøvde og syntes tydeligvis dette var kjekt :-)

Planen var også å gå tur på søndag på vei hjem, men så kjørte vi inn til Briksdalen (ikke planlagt) og der var det altfor kaldt til å gå tur (blåste veldig) så vi valgte å kjøre hjemover. Stoppet i Førde for å spise pizza på Peppes. Ble vel mye god mat denne helgen, men det er bare å trimme i vei så går det nok greit!