søndag 19. juni 2011

Santorini mandag tur til Fhira

Litt mer om hotellet: hotellet ligger så og si direkte på stranden, bare en lokal vei skille hotellet fra stranden. Det er ikke mye trafikk, men jeg skulle gjerne sett at det var gågate hele tiden, det hadde gjort stedet mye mer koselig. Jeg sa til Astor første kvelden at de burde lagt asfalt, for det var grus og ikke noe særlig å gå på med sandaler. Et par dager etterpå kom asfalten... Så det ble iallefall bedre. Hotellet er veldig bra, og servicen er kjempebra! De har en stor restaurant i tilknytning til hotellet der vi spiste frokost, men vi holdt oss bare til frokosten der. De hadde også en bassengbar. Her er stranden foran hotellet. Og de som ikke reiser til Santorini fordi det ikke er strender der de kan bare angre! For strendene var kjempefine! Sanden var selvfølgelig veldig varm, men med badesko var det ikke noe problem. Sjøen var fin, men det var lurt å bruke badesko! Sanden var veldig grei, for når den tørket så var det bare å koste av.

Utsikten fra hotellrommet var veldig bra og med denne store balkongen så var det bare å kose oss! Det eneste som kunne vært der var en parasoll, for det var godt med litt skygge!

Det var to bassengområder på hotellet, dette i forkant og ett litt lengre bak, begge like bra.

Mandag tok vi turen til Fhira. Fhira er hovedstaden på øya og en av de vakreste byene jeg har vært i. Her kunne jeg gått vel og lenge, men kanskje litt tidligere på året, eller senere, når temperaturen er litt lavere.

Fhira er bygget ute på klippene og henger liksom utover. Mange hoteller der med en vanvittig utsikt!

Sett nordover mot Imerovigli og Oia helt i nord!

Vi startet med lunsj og spiste på restauranten helt oppe til venstre. En god del dyrere her enn i Perissa, så og si dobbel pris på det meste. Men litt må man vel unne seg :-)

Astor med Fhira i bakgrunnen!

MSC Armonia på vei inn

Opp fra havnen kan du sitte på eselryggen

.... eller ta taubane... tror jeg hadde brukt føttene....

Ikke noe å si på utsikten fra restauranten!

Oppe på toppen der satt vi (bildet under)

Litt shopping ble det nå..

mange trappetrinn...

Etter Fhira kjørte vi nordover til Oia bare for å se oss litt rundt. Vi stoppet ikke i Oia, men kjørte ned til Amoudi, en liten havn med restauranter. Veldig koselig og jeg skulle gjerne hatt en kveld her. Men det var mye trafikk og vi rakk bare å ta litt bilder før vi snudde.

Istedet for å kjøre hovedveien tilbake kjørte vi en liten omvei på østsiden for å ha sett litt der også

Lurte et øyeblikk om vi var kommet til Mummidalen...

Men det var tydeligvis en vindmøllepark

Joda, et par steiner ble med i kofferten også...

Ikke om jeg ville vært på fisketur i havgapet utenfor Florø i disse båtene. For de er SMÅ!! Mindre enn du tror!

I Perissa tipset Silje meg om en restaurant hun likte, men som hun ikke husket navnet på. Heldige var vi da som gikk rett på denne første dagen og så var det riktig sted; Atlantis Island! Beste gyrosen!

Månen var stor allerede første dagene og vi fikk mange flotte øyeblikk utover uken!