mandag 1. september 2014

Sjømatbuffet

Sist helg skulle seilforeningen ha bankett etter KM i seiling og jeg var så lur at jeg tok på meg å lage maten. Og det gjorde jeg så sent som torsdag ettermiddag. Jeg visste også at jeg kom til å være på sjøen fra kl. 10 på lørdag og ingen visste når vi kom til å være ferdig med siste seilas. Så det var nok ikke det lureste jeg har gjort, å ta meg på å lage maten, men likevel, etter all skrytet jeg fikk så angrer jeg ikke!

Ikke så godt å vite hvor man skal begynne når man ikke har laget noe sånt før (jeg har laget mat til koldtbord, men da i fellesskap med mange andre). Reker og krabbe var heldigvis fort gjort å ordne, det er jo et must å ha på en sjømatbuffet.

Så bestemte jeg meg fort for at jeg skulle lage skalldyrkake. Ei venninne hadde oppskriften, heldigvis, for på nettet fantes ikke så mange ideer. Fant mye hvis jeg søkte på svenske sider, men ingen slik jeg hadde fått det servert. 

Oppskriften på skalldyrkake:

Fyll:

2 pk majones
1,5 purreløk (jeg brukte 1 stk stor)
1 rødløk
1 Maarud dip Holiday
1 beger lettrømme
dill

dette lages gjerne dagen i før du skal lage resten av kaken, slik at smaken får sette seg, men er ikke nødvendig. Min stod over natten og så laga jeg kaken neste morgen.

Til resten av kaken:

1 restaurantbrød (byen hadde lite brød så jeg endte opp med loff, det gikk det også)
1 side røykelaks
1 boks crabsticks
1 kg reker (med skall, renskes)

laks, crabstics og reker kuttes i småbiter. 
Skjær av skalkene på brødet og del så brødet i fire lengder på langs. Start med å legge to lengder ved siden av hverandre, legg på fyll og dekk med laks, reker og crabsticks. Så legger du et nytt lag med brød, fyll og lag mønster med resten av sjømaten. 

Pynt med det du har; paprika, sitron, dill, agurk og svart lodderogn. (jeg hadde kjøpt lodderogn, men Astor hadde satt den på en lur plass, så denne kaken ble uten)

Her er det litt fri fantasi rett og slett, bruk hva du har. Vi var 21 personer til middag og jeg hadde kun en liten bit av kaka igjen til dagen etter. Så om det er litt flere til bords ville jeg ha doblet denne, den er rett og slett det beste man kan få på en sjømatbuffet.

Og slik ble den seende ut:


Så laga jeg eggerøre (beregn normalt 1 egg pr. person, men jeg laga av 15-16 egg. 

Selvfølgelig hadde jeg røykalaks. Loffen var kjøpt, hadde jeg hatt bedre tid hadde nok den var hjemmebakt.

Så laga jeg rekekabaret. Den inneholder 2 pk lys aspic, noen kokte egg, reker, crabnobs/crabsticks, og amerikansk grønnsaksblanding. Dette er en av mine favoritter og må alltid på buffeten 1. juledag, da med kjøtt. Men heretter tror jeg den blir slik som denne :-)

Jeg laga også en fiskefromasj etter mammas oppskrift :-)

Nederst til høyre ser dere lakselefser. Det er tacolefser, påsmurt krydder kremost (halv del) og avocado (halv del), ruccolasalat og røykt laks. 



Så helstekte jeg en laks i ovnen. Den krydret jeg med fiskekrydder og lot stå i ovnen i 50 minutter på 200 grader. Vent til den blir kald og dra så skinnet av. Her kunne jeg laga en rømmesaus eller noe til. Min laks passet fint i langpannen slik at jeg fikk krummet den, da blir den finest på serveringsfatet. Hvis den ikke vil stå så støtt opp med folie ballet sammen. 



I tillegg laga jeg en helt ordinær salat, og det stod altså reker og krabbe på bordet. Reker og krabbe gikk det svært lite av, sikkert fordi det var så mye annet godt. 

Jeg setter pris på alle de flotte tilbakemeldingene jeg fikk i løpet av helgen! Jeg bør vel legge ved dette blogginnlegget når jeg søker på relevante jobber :-)

Ingen kommentarer: