mandag 1. september 2014

Søndagstur

Etter ei hard helg med matlaging og seiling hadde jeg bestemt oss for at vi skulle på fjelltur søndag. Vi har hatt russiske gjester i to uker og nå skulle de reise så da ble vi  alene igjen og etter en ørliten fest etter seilinga lørdag trengte vi litt bevegelse i stedet for sofaliv. 


Først gikk turen opp til Eikefjordstøylen. Uansett hva som er målet videre i fjellene i Eikefjord så går vi til Eikefjordstøylen først. Det er grusvei til Hovlandstøylen, men jeg synes det er mye finere og kjekkere å gå opp i skogsterreng. Her er en liten selfie før vi går fra Eikefjordstøylen. Med sol og en temperatur på 23-24 grader ble det en veldig fin tur!




Her er vi kommet oss litt over Hovlandstøylen. Det som er veldig fint med å gå her er at du iallefall aldri går tom for vann! For her er elva i nærheten nesten hele tiden.



Jeg kunne tenkt meg en tur til Strandanipa herfra men folk sier det er så dårlig merka på slutten så jeg avventer til Eikefjordingene har fått merket her også :-)


Stien til Nipevatnet er godt merket og det er umulig å gå feil. Godt terreng å gå og god sti.



Ved Nipevatnet var det matpause og her fant vi frem reker med tilbehør. Vi fortjente det etter en sånn fin og lang tur. Hit var det 6 km med en høydeforskjell på ca 650 meter. Likevel får man ikke inntrykk av at det er så høyt, for det er lite stigning på turen. 


Litt kald vind oppå fjellet da sola gikk ned, heldigvis hadde jeg med meg klesskifte!


Jeg hadde håpt å komme meg på Blånipa denne dagen, men ettersom vi ikke kom oss avgårde før kl. 15 så ble dagen i korteste laget. men langt unna var vi ikke! 






Turen gikk sakte nedover igjen, for vi måtte plukke litt tyttebær. Her var det bare å fylle alle de matboksene vi hadde med oss! 


En kjempefin tur, alt i alt 11 km. Vi var ikke hjemme før rundt ni og da var det bare supert med en god dusj og rene sengklær. Denne turen anbefaler jeg virkelig!


3 kommentarer:

Lisbeth sa...

Jøss for en spreking du er blitt.. Tror ikkje eg tør begi meg ut på tur med deg, med det første.. Er ute av trening, ihvertfall i forhold til deg 😀

Laila Anita sa...

Men jeg har ikke noe problem med å gå med deg :-) Jeg puster og peser som en gal i bakkene og tar gjerne både pratepauser og pustepauser. Så det er ikke noe problem. Bli gjerne med så skal jeg vise deg! :-)

Liv Janne sa...

Eg gjekk til Strandanipa ein gong i vår, og det stemmer at det er dårleg merka - stien/merkinga kom og gjekk. Vi fann greitt fram likevel,men var litt bekymra då tåka låg og lurte. Så det hadde vore fint om dei merka den betre, ja!