onsdag 30. oktober 2019

Europaturné Bratislava - Salzburg (Hallstatt - Gosausee - Berchtesgaden)

Hvorfor Bratislava? Jo, dit reiste vi for å leie bil! Det var ikke så dyrt å leie bil i Wien heller, men de hadde regler på at man ikke kunne ta bilen inn i forskjellige land i tillegg til at man måtte betale ganske mye for å ta bilen inn i andre land. I Bratislava var disse reglene borte pluss at bilen kostet en tredjedel av Wien-prisen. Så selv om togbilletten mellom byene kostet litt så ble totalpakken mye billigere.

Vi bestilte Uber også her som kjørte oss til Avis sitt kontor ved Hotel Bratislava. Her gikk alt skikkelig for seg og vi fikk ikke spørsmål om ekstra forsikringer osv. Akkurat sånn det skal være når man leier bil.

Vi skulle da kjøre tilbake forbi Wien og til Salzburg. MEN... når man kjører på motorveien er det fort gjort å miste en avkjørsel.. og vipps var vi på vei inn i Ungarn... Men etter hvert fikk vi snudd og kom oss i riktig retning vestover.

Første stopp gjorde vi ved Attersee. Først og fremst for å finne toalett... Men der fant vi en kafe hvor vi kjøpte hver vår is og så kjørte vi bort til en større parkeringsplass ved parken.

Mange svaner her, både til lands og til vanns

Så kjørte vi på østsida av vannet og videre til Mondsee hvor vi stoppet og ruslet rundt litt.

Vi gikk inn i kirken "Basilika St. Michael". Flott interiør!

Her er kjøreruten fra Bratislava til Salzburg. (vår lille snartur inn i Ungarn er ikke tatt med)

I Salzburg skulle vi bo litt utenfor byen hos Monika.

Vi sjekket inn og stakk så til byen. Litt kronglete å finne parkering når man ikke fikk sjekket ut dette på forhånd, men det gikk etterhvert. Vi parkerte ikke så langt unna denne brua med hengelåser. Jeg hadde plukket med meg en hengelås men den låg i en annen sekk denne dagen.

Vi ser borgen som ligger på høyden til høyre. Her var det store aktiviteter under 2.verdenskrig og det var litt spesielt å høre min greske venninne fortelle om farfaren som var fange her.

Salzburg er en flott by, med mye folk. Flere butikker med julepynt. Det stod plakater om at vi ikke fikk ta bilde, men det såg vi ikke før vi var på vei ut igjen.

Lite bilder fra denne kvelden, for det ble fort mørkt :-)

Dagen etter, tirsdag, skulle vi til Hallstatt. Vi våknet av at det regnet ute, men mens vi dusjet og gjorde oss klare stoppet regnet og det ble lettere. Dette var forøvrig det eneste vi såg til regn.

Vi kjørte forbi Strobl og Bad Ischl men som dere ser ut fra bildet så såg vi ikke så mye

men det lettet etterhvert

og da vi kom frem til Hallstatt var det blitt en nydelig sommerdag.

Her er banen som går bratt opp i fjellet. Vi tok ikke den, vi tenkte at vi hadde like fin utsikt nede i byen

Hallstatt er en turistby, ikke noe annet. Og her treffer du asiater. MANGE.. Nå var jo vi der på tampen av sesongen, så vi kan bare forestille oss hvordan det ser ut her i høysesongen. Hallstatt er så populært i Kina at de faktisk bygget opp en prikk lik by der. Dvs, ikke helt prikk lik, for den er speilvendt! haha...

Men uansett mengde turister, byen er verdt et besøk. Utrolig koselig og flotte hus

spesielt gravsted

Etter Hallstatt hadde jeg funnet ut et vakkert sted med en innsjø. På vei dit dukket fjellene opp.

Vi parkerte bak bygget til høyre i bildet. Her er det nok dager man må parkere langt nede i bakken.

Det går an å gå rundt vannet, som heter Gosausee, men det var skyggeside på den ene siden så vi gikk bare på solsida

Se stigen som henger i overhenget. Her er det en "enkel" via ferrata løype

Og vi såg denne gjengen der oppe

Her gikk det fin grussti innover dalen og planen var å gå inn til et neste vann. Men vi var rett og slett ikke kledd til å gå innover der for der ble sola borte og da var ikke temperaturen noe særlig. Så vi var fornuftige og snudde. Dette får bli en annen gang.

Etter denne nydelig turen kjørte vi vestover for å kjøre Panoramaveien som ligger på grensen mellom Østerrike og Tyskland, rett sør for Salzburg.

Det ser veldig flott ut på google maps, men det var ikke så mye fin utsikt egentlig. Kun her på den ene plassen. Men her var det jo fin utsikt da , slik som på bildet under hvor man ser opp til Salzburg.

Etter rundturen stoppet vi på den tyske siden, i byen Berchtesgaden. Veldig koselig by

Her spiste vi middag før vi kjørte tilbake til Salzburg. Jeg spiste and med knødel. Jeg hadde lest meg til at knødel er som vår raspeball, men det er det ikke. Dette er bare bløt potet... var ikke noe særlig.

En innholdsrik dag iallefall. Et fantastisk flott distrikt, her skulle vi nok hatt litt mer tid til å stoppe flere steder.