onsdag 30. oktober 2019

Europaturne Salzburg - Lienz

Ettersom det ble lite Salzburg første kvelden planla vi en stopp der onsdag morgen før vi skulle kjøre videre sørover mot Lienz. Denne gangen spurte vi husverten angående parkering og det førte oss til parkeringshuset i gamlebyen og da var vi jo midt i smørøyet.

Vi hadde planlagt å ta banen opp til borgen, men da vi kom frem dit og sjekket prisen syntes vi den var litt dyr, så vi bestemte oss for å gå opp. Det vi ikke såg var at billetten inkluderte inngang til borgen, så banen var bare en liten del av det. Har aldri vært oppe i en borg som koster penger så der fikk vi oss en overraskelse da vi kom. Men etter de bratte bakkene var det ikke snakk om å snu i døra.

Finner man den rette inngangen og kommer seg opp i det ene tårnet er det flott utsikt over Salzburg og omland.  Det var litt rotete der den dagen vi var der for de holdt på med mye utearbeid.

Innendørs var det museum fra de ulike krigene. Ettersom min greske venninne hadde fortalt meg at farfaren hennes var fange her under 2.verdenskrig prøvde jeg å forstille meg hvordan det hadde vært. (men det er jo umulig)

Nå var hengelåsen på plass i riktig sekk så vi måtte en tur bortom brua

Så var det bare å komme seg i bilen og starte turen sørover. Det var meldt snø på natta i høyfjellet så vi var litt spent på om det gikk an å kjøre dit vi skulle men vi fikk melding om at det skulle gå helt fint.

Vi kjørte forbi Bischofshofen (for meg som er oppvokst med skisport på tv så var det kjekt) og videre sørover, forbi Ferleiten som dere ser på kartet. Dette er en fjellovergang og det var mange svinger før vi nådde toppen. En del av veien var det ikke rekkverk og for meg med høydeskrekk var det ikke noe særlig. Men for en utsikt.... Skulle ikke langt oppi bakkene før vi måtte ha fotostopp.

Det var en del tåkeskyer, så vi var litt spent på om vi fikk utsikt på toppen. Endelig kunne vi parkere på Edelweissspitze på 2571 meter over havet. Her er det hytte/kafe og heldigvis for meg, toalett...

Ikke så mange bilene oppe her nå men jeg kan forestille meg hvordan det er ellers i året. Fra hovedveien og siste stykket opp her er det ganske smalt, så jeg var sjeleglad det ikke var mer trafikk.

Vi kjøpte med oss god lunsj i Salzburg og den kunne vi nyte her oppe.

Litt snø var det kommet på natta så noen før oss hadde laget snømann

Det var godt å ha med boblejakka i bilen, men straks sola var fremme var det bare å hive av seg den igjen.

Her ser man krysset hvor man tar av, oppe til høyre og kjører siste rest opp til toppen.

Vi fant ut at det også var et annet utkikkspunkt så da var det bare å kjøre på. Toppen vi så vidt ser her er Østerrikes høyeste fjell, Grossglockner (det skal være sånn tysk dobbel s der, men det har jo ikke jeg på min data), på 3798 moh.

Fargemessig var det helt perfekt tid å reise rundt på

Kirken i Heiligenblut var litt av et skue, som i et maleri

Så var vi endelig kommet til Lienz. En liten bakgrunnshistorie om grunnen til dette besøket. Siste helga i juni regnet det noe grenseløst i Florø. Akkurat denne helga var østerriske Stefan på vei forbi her på sykkel (ja vanlig trøsykkel) på vei til Nordkapp. Han teltet inne ved Haukåvatnet i to dager før han fant ut at han måtte ha mer tak over hodet og booket altså rom hos oss. Det ble jo egentlig en liten omvei for han, men da han skulle videre nordover så satte vi han på båten til Selje. Iallefall, han var superfornøyd etter noen dager her og ville gjerne ha besøk i Østerrike. Vi hadde ferie tilgode og jeg har alltid drømt om Tyrol, så hvorfor ikke?? Så derfor havnet vi altså i Lienz.

Her bodde vi i ei hytte som lignet litt på et godt gammeldags stabbur. Hytta var fra 1800-tallet, men vedlikeholdt innvendig. Inneholdt seng og dusj i 2.etasje og oppholdsrom i 1.etasje.

Toalettet ser du nede til høyre på hytta, altså utedo. (men skikkelig do) Her kunne vi sitte og se på hestene som beitet på andre sida av veien. Heldigvis bor Stefan bare noen meter unna, så vi passet på å gjøre unna toalettbesøk hos han før vi tok kvelden.

Utsikt fra Stefan sitt hus. Ikke rart han blir inspirert til å dra på fjelltur

Stefan sin ungkarsbule.

Utsikt fra huset til Stefan. Vi bodde rett til høyre for huset her og kunne gå gjennom hagen, så det var helt greit. Alle de små jordhaugene er fra muldvarpen...

Men vi dro jo slettes ikke til Lienz for å sitte på rumpa, så tidlig torsdag morgen dro vi i retning Italia, til innsjøen Lago de Braies. Stefan hadde sendt meg tips om dette stedet på forhånd så jeg gledet meg veldig. Det vi (han) ikke tenkte på var at selv om det var t-skjortevær i Lienz så var det her 4 grader da vi parkerte. Nå hadde boblejakka vært super å ha i bilen!! Men straks sola kom så ble det varmere.

Her er det også vei rundt hele innsjøen og vi tok turen, sammen med en del andre...

Flotte farger overalt!

Det ligger båter der som folk kan leie og det var mange som var utpå en tur.

På skyggesida var det litt stigning, så man fikk opp pulsen litt

Og vi avsluttet med skikkelig italiensk pizza på grensen. Det skulle være den beste i området. Og det var vel den beste italienske pizzaen jeg har smakt, og altfor mye mat...

Etter lunsj kjørte vi tilbake til Østerrike og Stefan ville vise frem familiehytta. For et sted!

Ikke store plassen, men kjempekoselig!

og utedo :-)

Det er søstra til Stefan som bruker hytta mest og er nok litt av en kunstner.

Ser du juletreet?

Fantastisk natur

Etter en lang dag og mange inntrykk var vi tilbake i Lienz. Den kraftige lunsjen kjentes fortsatt i magen så det ble en heller lettere middag.