søndag 5. juli 2020

Sommerferie til sjøs del 1

I år må vi bare innrømme at det ble full klaff med ferieværet. Da vi startet fra Florø var det 25 grader og sol, rett og slett sommervær!

Alden i all sin prakt!

Alden i solnedgang

Første stopp var i Nilsvika, der Astor er vokst opp. En nydelig solnedgang fulgte oss hele veien.

Lørdag formiddag kom hans søskenbarn og kone fra andre sida av sundet for å se på to joller Astor har hatt liggende i mange år. De har etterhvert fått barnebarn som gjerne ville prøve å seile. Her er Astor og Audgunn ute på prøvetur.

Da salget var unnagjort var det bare å komme seg videre sørover.

Det var så stilt på fjorden at vi kunne lage middag til sjøs. Greit nok at det er "Fjordland" men det er faktisk veldig godt. Kokte gulrøtter og stekte bacon i tillegg. Bacon var kanskje litt unødvendig for kjøttet var ganske salt.

Vi hadde ikke noe mål for første dagen. Vi hadde kontakt med noen seilvenner som var i Bergen, men etterhvert som vi nærmet oss Bergen fyllte det seg opp der inne, så vi valgte å stoppe i Hjeltefjorden Marina. Den er ganske ny så det var jo greit å få prøve ut den. Her er det også lokale båter så det var litt vanskelig å skille ut hva som var gjestebrygge og ikke. Og på en lørdagskveld så var det ganske fullt der. Men veldig flott brygge!

Sjekk ut www.hjeltefjorden.no for mer informasjon

Vi kunne legge til på enden av uteriggeren. Her er det egentlig maks 4 timer, men hvis det er ganske fullt så tillater de å ligge der lenger. Litt trafikk inn til dieselpumpe som ligger innerst i bukta, men greit nok.

Det var veldig flott tillaget

Det er laget litt tursti, men vi gikk bare over haugen så var møtte vi bebyggelse. Mulig de har en videre plan for dette. Vi gikk en runde og var bortom Kiwi på Rong som hadde søndagsåpent.

Søndag skulle vi videre. De første timene regnet det og det var jo en strek i regningen, men etterhvert så skinte det opp og det ble sol og varmt igjen. Underveis stekte jeg pannekaker.

Ettersom det var så stilt på sjøen så seilte vi på utsiden av Øygarden og Sotra, det har vi aldri gjort før. Espevær er et lite øysamfunn som ligger vest på Bømlo, det er det siste du kommer til før du skal over Sletta nord for Haugesund. Vi har vært her en gang tidligere.

Det var fullt i gjestebrygga, så vi fikk to forslag, enten legge oss ved butikken eller gå til vestsida der det er laget til ny brygge. Vi tok sjansen på den på vestsida.

Det var helt fint å ligge på vestsiden, men da vi ankom blåste det ganske bra så det var ikke bare bare å legge til. Her var det også delvis privat brygge så det var vanskelig å vite hvor man kunne ligge.

Vi måtte ut og rusle en tur, blir jo mye stillesitting i båten.

Sist vi var her hadde jeg lest om denne ufoen, men da ble det ikke til at vi sjekket det ut. Så da vi oppdaget skiltet denne gangen tenkte vi at det kunne være en fin tur.

Mye fin natur, men også sørgelig mye brennmaneter..

Midt i ufo-ringen

Her gjaldt det å følge med

Og man trenger ikke gå skoløs hjem

Masse ramsløk

Vi våknet opp til en stille og varm morgen

Neste stopp skulle være Røvær, også vest i havet. Underveis ble vi oppkalt av redningsskøyta. Et øyeblikk lurte vi på om vi stod midt oppi en redningsaksjon, men heldigvis var det bare øving. De ville at vi skulle seile bak de.

Ankomst Røvær.

Gjestebrygga ligger midt i bukten og var lett å finne

Vi hadde ikke med oss hengelås denne gangen (men jeg hadde lest om dette)

artige taxier på Røvær!

Dette må vel være revebjellens år? Har iallefall sett veldig mye av den.

Fra Røvær gikk vi inn til Åkrahamn på Karmøy. Vi ville så gjerne sjekke ut Åkrasanden. Det er ikke all verden med gjestebrygge i Åkrahamn, men et greit sted å bunkre!

Rene sydenstemningen

Ettersom det var så fine meldinger bestemte vi oss for å hive løs og bruke natta over Jæren. Det blir ofte et drygt stykke.

Vakker solnedgang i det vi forlater vestlandet