tirsdag 7. juli 2020

Sommerferie til sjøs del 3

Neste stopp var Kristiansand. Denne brygga liker vi ikke. Blåser det fra sør, sørvest så er det veldig urolig i brygga. Denne gangen fikk vi plass innenfor moloen så vi låg roligere, men der låg det lokale motorbåter med folk som skulle drikke utover kvelden. De satt så og si på akterenden av båten vår.

Vi har stort sett spist middag i båten, men her oppdaget vi Egon og fant ut at vi ville gå på byen og spise. Vi kunne sikkert valgt en annen restaurant, men Egon kjenner vi så det var greit. Det var fint og varmt så det var mye folk i byen.

Sørlandet

Her spiste vi de første jordbæra. De første vi fant var til 69 for kurven så det var ikke akuelt. På torget i Kristiansand fikk vi tre kurver for 100.

I Kristiansand fikk vi også vasket klær og slik blir det da :-) (det var bare den ene dagen det såg slik ut)

Vi ville ikke være en natt til i Kristiansand, så vi dro videre til uthavnen på Stokken, kort vei øst for Kristiansand. Der har vi vært før. Akkurat i det vi skulle til å spise (ute) begynte det å regne, så da måtte vi lage et provisorisk tak av presenning. For fin temperatur var det jo hele tiden.

Dagen etter startet litt grå, men det klarnet fort opp og vi fikk en nydelig tur gjennom Blindleia.

Sist vi var i området var det så fullt med båter i Lillesand at vi måtte stå over. Denne gangen var det flere ledige plasser. Det blåste godt så vi sleit med å få båten til kai, men vi greidde det til slutt. Glemte å si at i Kristiansand så snublet jeg i en fortauskant og forstuet høyre håndledd. Det hjelper ikke akkurat på når man bare er to i båten...

Vi reagerte på at det var mye folk i sentrum, men tenkte det bare var slik på en søndag i Lillesand. Men det skulle vise seg at det var Lillesandda`ane som pågikk. Mange aktiviteter for store og små, dog enn litt amputert pga corona.

Fra Lillesand gikk turen ut til Skauerøya, øya som ligger rett utenfor Lillesand. Her har vi vært før. 6 år siden vi var her. Da låg jeg på natta og spydde... og gjett hva jeg gjorde denne natta....?? Men det er iallefall blitt veldig fint her. Denne brygga som vi ligger ved her er bare et par år gammel.

Og de hadde bygd utedo, til og med dobbeldekker

På Skauerøya har det bodd folk i mange herrens år og det er fine turstier rundt på øya

Veldig fin natur

Her er på innsida på øya, her er det også laget brygge, men her var det ingen som låg

Et klart bevis på at det har bodd folk her lenge. Lenge siden noen har sittet på denne benken.

Dette huset er leid av Lions som har samlinger her for de svake i samfunnet

Gamle hustufter

Vi hadde jolle og Astor måtte ha seg noen turer ut for å seile

Videre gikk turen til Grimstad. Her var det mye mindre båter enn sist vi var her så vi fikk en fin plass helt innerst i brygga. Her skulle vi shoppe litt. Astor tok sykkelen og skulle sykle opp på en butikk for å finne reker (de var tom på senteret). Dag Otto Lauritzen skryter av Grimstad som sykkelby, men Astor syntes det var mer eller mindre håpløst å sykle i byen

Planen var så å dra ut til Merdø utenfor Arendal. Men å komme der med seilbåt fant vi ut var ikke så enkelt. Det blåste litt så å ankre opp var ikke noe alternativ (selv om det låg et par båter der som hadde ankret opp)

Så vi seilte inn til Arendal i stedet. Her har vi også vært før. Da feiret vi bursdagen til Astor og laget bløtkake i båten.

I Grimstad stod det en kar med fersk krabbe og jeg kunne ikke stå imot. Jeg tenkte ikke da på at jeg hadde en ubrukelig "renskehånd". Det er reker der også (de Astor måtte på sykkeltur for å finne), og de gikk det greit å renske.

Fint er det blitt her, brua og bassenget er laget siden sist vi var her. Men om det er positivt for gjestebåtene vet jeg ikke. Brua trengte stadig smørning (heldigvis låg det "fastboende" i nabobåten og han visste hva han skulle gjøre). I tillegg var det mye trafikk av småbåter i kanalen som var under broen og det skapte mye bølger, så det ble en urolig kveld her i brygga.

Ettersom vi ikke kom oss i land på Merdø dagen i forveien bestemte vi oss for å ta rutebåten ut dit. Det var en deilig dag og vi bestemte oss for å gå turstien som går rundt øya.

Først gikk vi opp til den gamle loshytta. Her skulle det være en kompassrose som vi måtte leite litt etter.

Og den fant Astor

Flott utsikt innover til Arendal

Mye blåbær

og masse kirsebærtrær

på utsida var det mye rullestein

Merdøgaard museum. Dessverre ikke åpent denne sommeren pga corona.

Litt strandliv før vi tok båten tilbake til byen. En nydelig plass som er verdt et besøk!