tirsdag 21. juni 2011

Santorini torsdag, Kamari og Oia

På torsdag hadde vi bestemt oss for å se solnedgangen i Oia, det skal visstnok være verdens vakreste. Først var vi på stranden frem til lunsj, før vi kjørte mot Kamari hvor vi tenkte å spise lunsj. Fra Kamari går det en kronglete vei opp til åsen mellom Kamari og Perissa og da vi såg den tenkte vi likegodt at den ville vi prøve. Ytterst smal vei, bratt og ikke noe særlig rekkverk... jeg var glad jeg kom opp... og ned... Men en flott utsikt der oppe, det var det. Og her såg vi hele Perissa! Som dere ser så har jeg pekt ut hotellet her:

Her er Kamari, som har strandpromenade uten biltrafikk langs hele stranden. Vi parkerte på den store parkingsplassen der nede, veldig greit.
Kamari

Kronglete vei, JA!!

Fin utsikt over Perissa!

Her er veien sett nedenfra, ganske så bratt!

Kamari er en veldig trivelig ferielandsby. Mulig jeg hadde valgt denne fremfor Perissa hvis jeg visste hvordan det såg ut her. LIker å ha en bilfri strandpromenade og litt shoppingmuligheter. Minuset med å bo her er kanskje at du ikke ser behovet for å se mer av øya.

Så kjørte vi til Oia. Og for en fantastisk vakker by! (vel i norsk målestokk er det vel bare ei bygd...) Veldig pent oppbygd, mange vakre detaljer og en fantastisk utsikt! Jeg lar bildene si sitt!

Sjokoladesuffle med vaniljeis, det ble dagens middag til solnedgangen. Jeg kan ikke beskrive hvor godt dette var, det er vel noe av det aller beste jeg har fått servert. Verdt hver en euro!!

Så kom solnedgangen da. Tja... vakker var den, men mulig vi er litt bortskjemt på vestlandet for jeg har sett MANGE solnedganger som har vært finere!

Når solnedgangen var over kjørte vi tilbake til Perissa (måtte jo lete litt etter bilen da, for vi husket ikke helt hvor vi hadde parkert... ) Da vi kom tilbake til Perissa stod månen stor og klar på himmelen og det ble nesten en forlengelse av solnedgangen.

Fredag ble en dag vi bare var på stranden, det var kjempedeilig å bare ligge og slappe av, og bade litt innimellom. Sjøen var klar og fin der nede så til og med jeg fikk lyst til å snorkle. (men det ble med tanken) Jeg anbefaler virkelig en tur til Santorini. Både voksne, barnefamilier og vennegjenger. I Perissa var det stille og rolig (vel, et par barer var det jo der), men i Perivolos var det tre store barer der antrekket var bikini... Jeg passet ikke helt inn der... Så om man har lyst på en fest så drar man dit! Men jeg anbefaler nok leiebil, det er nesten alfa omega uansett hvor man drar egentlig, så får man sett så utrolig mye mer! Lurer du på å reise til Santorini så er det bare å ta kontakt!

Grete sa...

Hei Laila ! Har fulgt med på dine reisebrev og får bare bekrefta at "uten føtter" går en glipp av veldig mye flott natur....nyyyyyydelige bilder ! Så no har jeg et forslag...kan jeg få låne føttene dine ei uke,så kan du få låne leiligheta....ja hadde det vært så enkelt gitt !
Har visst at Santorini er flott,og fikk det jo bekreftet nå,men det er nok for mange trapper og bakker for meg....i neste liv kanskje :)
Ha en fin dag, Laila !
Klem !

Laila Anita sa...

takk for det tante Grete! Men nå må jeg si at vi brukte bilen veldig mye da. Bare i Oia og Fhira det kan bli tungt med dårlige føtter, ellers hadde du greidd deg like godt der som i Tyrkia. Anbefales iallefall!!

Klem!

Anonym sa...

Hei!Kjempeflotte bilder frå Santorini!Kan verkeleg bekrefte at denne øya er fantastisk,har vore der 5 ganger!Sist gong for ca 2 veker sidan!Anbefalast verkeleg!
Ingunn

Heisann :) Veldig flotte bilder! Har tenkt meg til Kamari i sommer med tre tenåringer. Er det "trygt" for de å gå på egenhånd på kveldene? Og lurte på om strendene der var brådype? Takker på forhånd for svar. Kari