mandag 4. mai 2015

Langhelg del 3, Askrova - Alden

 Alden, 480 moh, har vært et av mine mål lenge. Dette fjellet er litt utilgjengelig for mange ettersom man må i båt for å komme seg dit. Vinden skulle løye søndag derfor fant vi ut at vi kunne avslutte helga her. 


Da vi nærmet oss Alden kom 330-skvadronen og tok en runde over fjellet og det såg ut som det skulle lande. Vi lurte litt på om det kunne ha skjedd noen noe...


Opp lia der går stien


Inne ved gjestebrygga var det blikkstille. Hadde det vært litt mindre vind lørdag hadde vi nok dratt hit på kvelden, men det blåste for mye for min del. Her var det iallefall veldig fint!



Det er godt skiltet og stien er ikke å ta feil av. Jeg var litt spent på formen for dette var den sjuende fjellturen/trimturen på fire dager og kondisen min er jo ikke akkurat super. Litt stiv i leggene var jeg i starten, men det løsnet heldigvis fort. Det ble en del pustepauser oppover, men vi måtte jo nyte utsikten også!


For man skulle ikke gå så lenge før man fikk veldig god utsikt - idyll!


Man kan såvidt skimte gjestebrygga helt til venstre i bildet.


Det ser bratt ut, og ja, det er bratt


Men stien er stort sett god å gå på. Et par steder det var litt kronglete og man følte man gikk litt utpå kanten, men for meg som har litt høydeskrekk så gikk det veldig fint.







Litt oppi høyden og vi kunne se ut til Værlandet 



Gjestebrygga. Er noen meter ned...




Vi brukte vel en liten time til vi kom opp på flata. Herfra og opp var bare en fin rusletur







Jeg står her midt i bildet. Noen meter igjen før toppen. 


Og jaggu møtte vi ikke 330-skvadron-gutta på tur! De hadde rett og slett bevilget seg en liten utflukt i fineværet. 


Vi kan såvidt skimte helikopteret nede på flata, litt til høyre for vatnet.








Nesten hvor som helst man er langs kysten mellom Stadtlandet og Solund, så ser man Alden. Ikke rart det er bra utsikt når man først er på Alden! 








Det blåste litt på toppen, og vi var heller ikke så sultne, så vi bestemte oss for å gå ut til den ytste toppen og heller raste der. Det er omtrent flatt å gå ut der.








Værlandet og Bulandet bader i sol! 







Værlandet gjestehamn


Også her var det mengder med Aurikkel!


Gjestebrygga var helt grei. Det er plass til skyssbåten på utsida, og da vi kom låg det to båter på den delen som går nord, så vi måtte inn på innsida. Men det gikk fint. 


Vi brukte ca 1,5 time opp, og da var jeg ikke sliten. Det ble en del fotostopp og vi tok oss god tid. Vi fulgte ikke stien tilbake fra den ytste toppen og det skulle vi kanskje gjort. Var litt ulendt å gå der vi gikk og vi ville nødig treffe på gutta fra 330-skvadronen igjen... Jeg grudde meg litt til å gå ned igjen men det gikk fint det også. Det er bare å ta det med ro, ha en hånd til støtte innimellom, ta pauser om man blir litt gele i føttene og ha fokus på stien.






En fantastisk helg er over. Det ble noen timer i sola på vei hjem! Det ble fem flotte fjellturer (pluss to på torsdag før vi reiste), nesten 3,6 mil til fots, noen timer med seilas og masse sol!




Ingen kommentarer: