mandag 12. mai 2008

Studietur til Egypt 1.-8.mai


Studietur med Apollo til Egypt 1.-8.mai 2008


Boganville, en av de fineste blomstene jeg vet av. Synd det ikke er så lett å få de til her hjemme.
Når man kommer frem til hotellet og får denne utsikten må man nesten bare være fornøyd. Vi ankom hotellet i 15-tiden og fikk da noen timer for oss selv. Og da var det jo bare å hoppe i havet! Litt kaldt til å begynne med men det kom seg etterhvert. Hotellet heter Arabia og ligger i utkanten av Hurghada. Det er et 3+ hotell og var helt greit. Kunne kanskje vært bedre trykk i dusjen og varmtvann, men vi overlevde. De har jo ikke så mye vann å rutte med der nede.


Dagen etter dro vi nedover til El Quesir, og her var det stort sett bare ørken å se. Og søppel. Hadde det vært pant på flasker der nede så kunne jeg sikkert ha pantet flasker for en million. For det var haugevis med plast overalt. Hotellene i El Quesir var veldig fine, men dette er bare et sted man drar til om man ønsker å gjemme seg bort, f.eks. om du skal ta elskerinnen med på tur :-) Rett og slett en øde plass hvor det ikke er mer å finne på enn å være på hotellene. Anbefales ikke.

Når man er på hotellvisning så får man sett mye rart. Her fikk jeg zoomet inn to karer som skulle frakte med seg en liggende kamel, uten hell. Det ender med at den ene karen går derfra med oppgitte hender.

Naama Bay i Sharm El Sheik er stedet å dra om man ønsker strender, shopping og uteliv. Bildet er tatt fra Halomy, som man ser har en fantastisk utsikt. Det er dessverre den eneste fordelen med hotellet. Legg også merke til Lido Sharm til høyre. Et Star Tour hotell som har en vanvittig bra beliggenhet, og har en restaurant som ligger ute på en brygge, der man kunne sitte og se på fiskene. Denne anbefales virkelig!

Ellers i Sharm El Sheik er det stort sett korallrev og dermed ikke strender. Et eldorado for dykkere og de som ellers trives under vann.

Denne blomsten var det veldig mye av der nede, men jeg vet dessverre ikke hva den heter. Kanskje Nina vet? Den var iallefall bare helt nydelig!

Etter Sharm El Sheik var det tur til Kairo, en 6-timers busstur... Kairo er en by det holder med en gang å besøke. Det er et vanvittig trafikkaos, og ettersom det er det første man møter når man kommer til byen, blir man en smule stresset. Vi sjekket inn på hotellet og skulle prøve oss på litt shopping, men vi turte ikke krysse veien, så vi kom oss ikke så veldig langt...

På kvelden var vi på lysshow ved pyramidene, men ettersom vi skulle tilbake dit dagen etter synes jeg dette var unødvendig bruk av tid. Kaldt ble det også, siden vi var tynnkledde og det begynte å blåse.

Dagen etter var vi først på besøk i det Egyptiske museum. Muligens interessant for de fleste, men jeg er ikke så veldig interessert i museer, så jeg gikk fort lei.

Etterpå dro vil til pyramidene, der en securitasvakt ville ta bilde av meg og Monika, min flotte romvenninne fra Kristiansund. Dette kostet selvfølgelig. Han fikk ikke så mye som han ville ha, men godtok det til slutt.

Her skal man rett og slett være veldig forsiktig med fotoapparatet. De vil gjerne at vi skal ta bilder, men alt koster! Og har du en drøm om å sitte på Kamel? Ikke gjøre det i Kairo. Det koster deg gjerne 10 Egyptiske pund (ca 10 kr) å komme opp på Kamelen, men så forlanger de fort 1000 for at du skal få komme ned igjen. Her er det masse lureri, hold deg for deg selv, og ikke bry deg om alle tullingene som vil tilby deg noe!

Pyramidene var flotte å se på og her har vi Sfinxen også. Ikke noe køgåing og bussen gikk mellom pyramidene.

Etterpå dro vi på markedet for å shoppe litt, og mer kaos skal man lete lenge etter. Man ville rett og slett helst bare komme seg bort derfra!

Så gikk turen tilbake til Hurghade, nye 6 timer på buss. Var ikke på hotellet før ved midnatt og da var vi ganske slitne.

Jeg har flere bilder fra turen, så jeg kommer nok til å legge inn litt mer, men en av cd`ene får jeg ikke lastet over på pc`n... Satser på at jeg får det til etterhvert.

Ingen kommentarer: