mandag 2. juni 2008

Landsfestival for kor i Molde

Torsdag 29.mai startet årets Landsfestival for kor, denne gangen i min "hjemby" Molde. Hjemby i hermetegn fordi jeg er født i nabokommunen, men har bodd i Molde i min ungdom og dermed kan jeg kalle den hjemby. På kvelden var det åpning og åpningskonsert i Træffhallen. Mye folk og mange kjente. Det blir sånn når man har sunget i kor både i Romsdal og i Sunnfjord så blir det mange kjente etterhvert. Kammerskoret åpnet det hele med flott korsang, men så var de ikke akkurat så få heller. Vi kunne kanskje fått et par av de karene så ville det hjulpet for oss i Brandsøykoret (vi har fire). Presidenten i Norges Korforbund, Svend-Ola Hådi stod for den høytidelige åpningen, og fikk stor applaus da han kalte Molde for Nordens Nice, i tillegg til at han mente at Molde er Norges best beliggende by. Og jeg kan ikke si meg mindre enig jeg! (selv om Florø er fin også :-))
Etter åpningen var det duket for konsert med jentegruppa Pitsj. De er råflinke til å synge, men her burde lydteknikeren gjort noe fra første sekund, for lydnivået ble så høyt at det rett og slett til tider gjorde vondt å sitte å høre på. Men det ble bedre etterhvert, så det spørs om han hørte det selv også.
Fredag skulle vi på seminar med Pitsj (når jeg sier vi så er det meg og ni kjekke damer fra Søre Fræna Blandakor, som også deltok som enkeltpersoner). Vi var ikke helt overbevisste om vi skulle gå på seminaret, men nysgjerrigheten førte oss til Bjørnsonhuset likevel. Her var det bevegelse og rytme som var tingen, og selv for en dame så ble det vanskelig å gjøre tre ting samtidig.... Vi fant ut at dette ikke var det store, så vi stakk heller til sentrum for å få med oss litt korsang.

Fredag kveld var det duket for konsert med Ytre Suløen og korene Vivace og Cantato. En flott konsert! Denne konserten var i kirka. Så bar det opp i Træffhallen der det skulle være konsert med svenske The Real Group. Denne var visst veldig bra, men her meldte jeg meg ut og dro heller på "Løkta" for å høre på Bjørns orkester sammen med ei venninne. Må også ta med at jeg måtte kjøre til Vevang på natta for å hente Malin, som ikke ville være hos tante og onkel lenger. Det er en times kjøring bare den ene veien.... Så vi var rimelig trøtte begge to da vi var tilbake på Hoem.
Lørdag ble ikke helt som planlagt. Jeg skulle egentlig være med på seminar med The Real Group, men ettersom det ble så seint kvelden før, og jeg ikke hadde barnevakt til Malin, så måtte jeg bare droppe dette seminaret. Malin ble vekket etterhvert fordi jeg ville prøve å få med meg litt korsang likevel.
Da vi kom til byen rakk vi akkurat å få med oss Heimklang fra Heimdal utenfor Trondheim. Min venninne Toril synger her, men måtte dessverre melde avbud. Men mannen var med så det var kjekt å få hørt de likevel.

Her er Heimklang i aksjon. Jeg fikk dessverre med meg bare den første sangen for jeg måtte løpe videre for å få med meg Leikanger Mannskor som sang på Moldetorget.


Her er Ingemår i aksjon som solist for Leikanger Mannskor, med en kjent sang som jeg absolutt burde vite navnet på. Her var det allsang og stor stemning!
For Malin ble det en lang dag, men vi koblet av med brus og svele på rådhusplassen og softis og norske jordbær på torget. Mye folk i gatene og med det været som var så kunne det ikke bli annet enn vellykket!

Årets første norske! Dyre (45,-) men gode :-)

Opptoget kom i full fart fra Træffhallen. Ikke vet jeg hvor de gikk, for fort gikk det iallefall. Det var nok mange som ikke fikk med seg opptoget fordi de kom før de skulle til sentrum. Men her kommer ledelsen fornøyde gjennom gatene! Er spesielt imponert over Ranveig som hadde full kontroll gjennom hele festivalen (sånn virket det iallefall for oss utenforstående:-)) Ei sånn dame er verdt en sånn flott festival!
President Svend-Ola i midten, Liv Oda fra Hordaland til høyre for han og bak henne ser vi Heidi fra Sogn og Fjordane.
Sangkoret Fjelljom fra Julsundet, som ligger mellom min hjembygd og Molde. En del kjentfolk der!
Lostrupane fra Loen, bak skimter vi Stryn Blandakor!
Stryn Blandakor!
Et fargerikt innslag i opptoget, Bare Damer Kor. Mannen i forgrunnen er nok dirigenten :-)
Et av de tre korpsene som var med i opptoget. Og jeg må ærlig innrømme at her stod jeg med tårer i øynene.... Korps, så mange kor, sol og mange og tjue varmegrader... jeg kunne ikke hatt det noe særlig bedre. Et flott opptog som jeg gjerne skulle sett både fredag og lørdag, og kanskje torsdag kveld også. Vet at det må en del organisering til, men det skaper en utrolig stemning, folk oppdager at det skjer noe, og bybildet hadde blitt helt annerledes.
Her kommer Heimklang!
Og langt baki der skimter vi Halvard, mannen til venninna mi. Jeg hadde ikke truffet han før, bare sett bilde, så venninna mi ble litt imponert over at jeg kjente han igjen.
Så har vi Leikanger Mannskor!
Og karene fra Austrheim!
Og hvem andre gjøgler enn Axel??
Og Lillian med Vestavind i ryggen slår til!
En alldeles vakker dag i Molde, en flott skue fra Rådhusplassen ned mot torget, og på andre siden av fjorden skimter vi Romsdalsalpene. Arrangørkora Vivace, Kammerskoret og Gossen Songlag må ha hatt "gullhår i ræva" eller iallefall gode kontakter der oppe....
Festkonsert på rådshusplassen, arrangørkora i aksjon.
Godt med publikum!
Arrangørkora med Arne Nøst på saksofon.
Pitsj hadde sin siste opptreden før avreise tilbake til Oslo.
Rådhusplassen med Molde Domkirke.
To sett med søsken hadde kanskje den opptredenen som imponerte oss mest ettersom disse ikke var så veldig gamle akkurat. Utrolig dyktig var de!
Etter festkonserten tok vi veien ut til Hoem for å få ordnet oss til kvelden. På vei ut av sentrum møtte vi et syn som vi sent glemmer. Der var det nemlig en pick-up som hadde mistet en del av "bagasjen" i et kryss, den hadde svingt altfor brått. Det som var litt spesielt her nemlig var at det som låg strødd utover var middagen til sangerfesten... Så jeg syntes veldig synd på arrangørene akkurat da. Eller kanskje de som måtte ut og lage mer salat. Uansett så ble det nok mat på alle, noe Landsfestivalene ellers har slitt med. Noen menn som ikke hadde spist siden lunsj var kanskje ikke helt enig, men alle fikk iallefall mat.
Det var lett underholdning under middagen, men her slet de også dessverre med lyden. For oss som satt bak så hørte vi absolutt ingenting av det korene sang. Og dette jazzgreiene... jeg reiste ikke på korfest for å høre på jazz. Det som imponerte meg mest var festens tekniske sjef, Karlberg, som entret scenen og sang to nydelige sanger. Joda, jeg burde huske hvilke, men det gjør jeg altså ikke, selv om jeg sang med. Det var dette vi ville ha. Vi var jo på en korfest, så hvorfor ikke synge??
Jeg synes det ble altfor lite korsang/allsang på festen. Det tok litt for lang tid før dansen kom igang, dermed rømte folk fra salen for heller å sette seg i pianobaren. Dette var veldig synd, fordi Shadles er dyktige musikere og de hadde fortjent bedre. Vi ble her sittende med en gjeng fra Fjelljom, og litt dansing ble det også!
Alt i alt en utrolig bra festival. Bortsett fra lydproblemer, enten for høy lyd eller ikke lyd, så kunne jeg ikke se så mange ting de kunne gjort annerledes. Jo, jeg ville kanskje hatt mer korsang i byen, lengre konserter både i kirka og på Rådhusplassen.
En annen ting er at det burde stått et sted hvilken rute toget skulle gå, så kunne folk stått langs ruta og sett på!
Og så var det prisene da... ikke rart at det ikke ble så mange utflukter. Å betale over 600,- for å gå på Jendemsfjellet???? Det er jo ingen som er interessert i det! Jeg gikk dit på tirsdag jeg, betalte ikke ei krone! De kunne rett og slett ikke være interessert i at utfluktene skulle gå. Dette bør de ta videre med til Hamar neste år. Selv om det antagelig ikke blir så mange fjellturer der da :-)
Men jeg kommer gjerne til Hamar om arrangementet blir like godt som i Molde, og det frister veldig med seminar med Ole Ivars!
Takk Vivace, Kammerskoret og Gossen Songlag for en flott opplevelse!!

Ingen kommentarer: